lördag 26 mars 2011

Rida ut tillsammans eller inte ?

Vi hade bestämt att vi alla i stallet skulle rida ut en liten tur tillsammans en söndagsförmiddag. Vi träffades i stallet och allt var så mysigt alla småpratade med varandra undertiden alla gjorde iordning sina hästar för dagens uteritt. Alla satt upp utanför stallet och vi gav oss iväg. Vi var nog minst 10 ekipage, kul tyckte alla. jag väljer oftast att rida först då jag rider en hingst och så även denna dag. När vi ridit i skritt ca 1 km började jag jogga så smått, efter ca 10 m hör jag att nått händer långt bak i ledet. Det är mannen med den stora arbetshästen som ramlat av... jag stannar och uppmanr alla att vara lugna och stilla tills han har kommit upp på sin häst igen. Han hade glömt att dra sadeljorden... Vi fortsätter vår ritt efter den lilla incidenten.. När vi kommer ca 3 km från stallet ska vi ta en lugn och stilla galopp på en fin gräsväg. Då hör jag igen att det är oro längst bak i ledet, då ramlar mannen av sin häst ( även denna häst är hingst) igen. Denna gång har han med sig både sadel och delar av hästens träns av... Samma sak igen fast nu har han tydligen slagit sig också, då jag inte kan gå fram till mannen och hingsten med mitt ekipage så ropar jag till övriga att vara stilla och lugna så vi kan lösa situationen på bästa sätt... jag ringer direkt till mannens fru och talar om läget... Ringde till min man och bad honom att komma o möta oss med hästsläpet och hämta häst och ryttare ute i skogen. En av de andra ryttarna fick fatt på på den lösa hingsten och gick hemåt med den och sin häst. jag stöttade mannen tills bilen kom och hämtade upp häst och den skadade ryttaren. Vi trode nu i vår enfald att vi hjälpt detta ekipage på bästa sätt för dagen... ICKE några dagar senare fick jag höra av hans fru att det var MITT fel att han ramlat av. jag var helt ansvarig för det inträffade. jag som alltid trott att om man rider/kör att man själv har ansvar för att se till att utrustningen sitter fast på sin häst och att den är nått o nått hel.. Fick aldrig veta vad jag gjort för fel. Ryttaren hade dock varken spänt sin sadelgjord från början, inte heller efter första avsittningen. Ej heller haft koll på träns och tyglarna som var gamla trasiga .... Han var sur på mig länge efter händelsen. Han hade bara fått några blåmärken ska tilläggas...

Nja att rida ut tillsammans och ha trevligt med hyresgäster framöver, Ja..
men INTE inte med okunniga personer i allafall...