lördag 21 januari 2012

Att harva..





En tjej skaffade sin första häst och stallade upp den i stallet.

En dag kom hon till oss med hästen och frågade om hon kunde låna vår skakel och harv, så hon kunde köra lite.

Hästen var iförd ett träns med longerband till tömmar och en enkel nylontömkörningsjod med ett halmsnöre runt bogen, som brösta.

Har du kört med hästen innan frågade jag.
Naej, men jag har tömmkört lite på ridbanan och hon smiter bara iväg ibland.. svarade hon då.

Är hästen tränad/körd något innan ?
Vet inte ens om hon är körd med något efter sig säger hon då..

Men har Du kört med nått innan frågar jag henne.
Naej, men jag har ju sett er köra med harven och hur svårt kan det vara....

Hon fick faktiskt inte låna några grejor av oss...

Ett par år efter detta, hittar vi flera anonser på internet och i butiker.
-Alla typer av hästar tas emot för träning-körning i ALLA utbildningsnivåer.

En del lär sig fort....

måndag 9 januari 2012

Så kan det vara...



Dålig andedräkt...

En hyresgäst gav sina häst en halv påse Fishermans friends, varje dag.
Han hade dålig andedräkt och hästen krävde att få det, annars gick det inte rida..










The end of trail..



Häst eller vad ?

En hyresgäst gav sin häst saft och bulle varje lördag.





Ooops..

En hyresgäst var inhyrd under en tid i en lösdrift...


Hästarna hade fri tillgång till hösilagebal ute i hagen.

Hästägaren ville att hästen skulle äta mycket hösilage, så den blev snäll.

Hon tog in hästen varje dag och gav den ca 10 kg korn och några kg betfor,

för det skulle med göra hästen snäll..

Hästen blev tjockare och tjockare, hovarna började sprika..

Sadel, sele och vagn byttes ut, då de blev för små.

Både veterinär och hovslagare påtalade att hästen var aldeles för fet..





















































Djurplågeri............

"-Titta där är hon som behandlar sin häst som en häst"
"- Ja huva, stackarn, får vara ute dygnet runt med kompisar, äta när den vill,
inte ha skor och inte bära täcke... djurplågeri."