måndag 3 december 2012

Fjädergrindar




Långa heta diskussioner om inköp av fjädergrindar eller ej.
Många av hyresgästerna ville ha dessa fjädergrindar.
Vi var dock emot dem eftersom det var en stor kostnad att köpa dem, ca 150:-/st
Vi hade även hört av andra stallägare att dessa grindar allt som oftast fastnar i hästsvansarna.
Med otrevliga följder...




Vi åkte dock och köpte in ett 10 tal grindar.

Efter 2 dagar med dessa fantastiska grindar, så fastnade givetvis en häst med svansen i grinden.
Denna häst tillhörde en av dem som tjatat mest om dessa fantastiska grindar..
Hästen fick givetvis panik och vi fick en himla massa 
jobb att få tag på den och få loss grinden ur svansen.
Vi ställde in hästen i sin box efter att vi kollat över den. 

Hästägaren meddelas och kommer till stallet.
Hon är mycket upprörd och hon vände nu helt och sa omedelbart upp sig med orden,  
att ha häst i sånt här dåligt stall, skulle hon minsann inte ha.


Alla fjädergrindar togs nu ner och de gamla sattes åter.
Inget återbyte gick att göra av fjädergrindar, då de varit monterade.

Sadelbocken

En hyresgäst skulle sälja sin häst.

Nya hästägarna kom för göra affären och för att hämta hästen.

De lastar in häst och hästens tillhörigheter och beger sig av ifrån stallet.
I bilens lyfts sadel och träns in.
Allt går med väldans fart.

Kvar är mellan bil och släp står sadelbocken...

Vi uppmärksammar detta då ägarna är på väg att åka, vi ropar och vinkar men utan att få respons..
Kadunk, brak och knak hörs under transporten...

Av sadelbocken är bara skrot kvar.

Då hyresgästen sagt upp sig i samband med försäljning, åkte även hon hem precis innan de nya ägarna åkte.
Hon hade även under dagen slut städat och tagit bort sina tillhörigheter och tackat för sig i stallet.

När de nya ägarna och hyresgästen hade åkt, så samlade vi ihop resterna av sadelbocken och lade i soptunnan.

Efter någon vecka ringer den tidigare hyresgästen, hon är mycket irriterad och vill ha tillbaka sin sadelbock som hon säger att vi tagit..

Vi berättar att den låg i småsmulor efter att de nya ägarna hade åkt och att vi precis varit på tippen och lämnat massa skräp..
Hon skriker nu i telefonen och hotar med att polisanmäla oss och att hon ska ha bocken tillbaka omedelbart..

Vi  åker tillbaka till tippen och bönar och ber att de ska fiska upp skrotet från containern
( vilket man inte får göra vanligtvis, slängt är slängt)
 Tur att jag har bra kontakt med de som jobbade den dagen på tippen, en annan dag hade det inte gått att lösa..

Tar hem resterna så fd hyresgästen kan komma och hämta detta. vad hon nu ska med det till..



Träff med gammal hyresgäst

Träffade en dag en person som en tid hyrt in sina hästar hos oss, för många år sedan.
Han sa:

Ni var så bra hyresvärldar och jag har nu varit i flera stall efter ert.
Ni tillhandahöll mycket fint stråfoder och även bra halm till hästarna.
Ni fixade och donade hela tiden för att alla hyresgäster skulle trivas och ha det så bra som möjligt.

Ni skötte ridbana och ridhus så bra, harvade dem flera gånger i veckan.
Skulle någon ha tränare till ridhus/ridbana så fixade Ni alltid till det jättebra innan och även under dagen.
Ni harvade banor under lunchpausen, kanoners bra service.
Ni fixade även under en vinterhelg till infravärme till tränaren, att sitta under.

Lite struligt med kollektiv skötsel, då flera av de andra hyresgästerna inte var så intresserade av sina hästar, de var tyvärr mest intresserade av att skapa konflikter.

Till jul ställde Ni fram en jättestor korg med julgodis och frukt till oss alla, helt fantastiskt.
Julkapp och påskägg fick alla med varje år, har jag inte fått någonstans förr eller senare.

Han sa även att så här i efterhand var jag nog inte någon smidig hyresgäst, men jag har nu insett att vi hade det mycket bra hos er.


Alltid kul att få uppskattning efteråt.

Hovslagaren på besök

Hovslagaren får en ny kund i stallet.

Hästägaren upplyser noggrant och ingående att hennes häst inte tycker om manliga hovslagare och att han är mycket känslig häst.
Ok säger hovslagaren.
Han börjar jobba med hästen och allt går mycket bra.
Hästägaren står framme hos hästen och "tröstar" hästen högt och lätt hysteriskt hela tiden, såååå ja luuuuungn, sååååå jaaaaaa, luuuuung, han är inte farlig, luuuuuugn, ptroooo, luuuuungn....
Hästen står helt still och sköter sig mycket bra.

Rätt som det är så kommer en traktor körandes på vägen utanför, hästen reagerar inte nått men hästägaren blir nu helt hysterisk och gapar och skriker till hästen, luuuuungn, prooooo ..... och hovslagaren, du måste genast sluta sko hästen han är ju såååå upprörd nu, han måste ha en paus.

Hovslagaren som nu är färdig med hästen, släpper ner hoven ...
Hästens matte är nu i upplösningstillstånd, hon fäckar och vevar med armarna och till hästen säger hon, mattes liiiiiilla gubbe blev såååå rädd för den stoooora traktorn och den dumma hovslagaren luuuuuungn osv, osv..

Hästen tröttnar nu på sin matte och biter henne hårt i armen.

Hon skriker nu ännu mer och tar hästen med sig ur stallet skrikandes, ser Ni nu att min lilla gubbe är rädd för hovslagaren och en mycket känslig liten kille..


Hästar


För många hästar i rasthagen

En period fanns en rasthage som var drygt 1 ha
I denna hage skulle dagtid kl 9-17 vistas 6 hästar.
Det blev väldiga bråk om dessa 6 hästar skulle få plats eller ej.

För stora hagar.


En hyresgäst har faktiskt haft synpunkter på att hagarna var FÖR STORA.
Ja, ja han fick själv stängsla av till så små hagar han ville ha.

Alla har olika önskningar och tankar och en del går ju lätt att lösa lätt.