tisdag 23 oktober 2012
tisdag 28 februari 2012
Stöld eller ?
Vi hade under en längre tid hyrt in oss i ett stall.
Vi hade bland annat investerat i en stor hinderpark.

När vi avflyttade tog vi givetvis med oss våra hinder.
En tid senare får vi höra att vi stulit hinderparken från gården.
Vi hade bland annat investerat i en stor hinderpark.

När vi avflyttade tog vi givetvis med oss våra hinder.
En tid senare får vi höra att vi stulit hinderparken från gården.
måndag 13 februari 2012
Tanken med bloggen, igen..
Lägger in mitt start ord här i bloggen, då många inte läser HELA bloggen och vet min tanke bakom denna blogg.
Min tanke är att här kan jag skriva av mig lite av våra och andras erfarenheter att hyra ut stallplatser och att hyra stallplatser..
Vill någon annan läsa detta så är det upp till er själva..
Vi har varit stallplats hyresvärdar i många år och även hyrt stallplatser själva under många år.
Att hyra ut eller hyra stallplatser är en erfarenhet vi kommer att ha med oss hela livet, både mycket positivt och tyvärr även negativt.
I denna blogg nämns inga namn på folk eller hästar.
Ofta har jag lagt till lite och dragit ifrån lite annat, bara för att de ska bli läsbart.
Ibland har jag lagt ihop flera hyresgästers berättelser..
Även så har jag fått några berättelser från andra stallplatsuthyrare eller stallplatshyrare.
Kanske någon blir ledsen/arg eller stött i kanten, inget kan jämföras vad vad vi blivit under våra många som år som stallplats hyresvärdar...
Är det så att just Du blir ledsen eller hemskt stött i kanten av vad som skrivits här så slå en signal till mig så talar vi om det...
Men jag vill inte påskina i denna blogg att vi är perfekta som hyresvärdar eller hyresgäster heller.
Hur nu man ska vara eller inte vara för att vara en bra stall hyresvärd......
Ta den för vad den är..... ;-)/ CH
Min tanke är att här kan jag skriva av mig lite av våra och andras erfarenheter att hyra ut stallplatser och att hyra stallplatser..
Vill någon annan läsa detta så är det upp till er själva..
Vi har varit stallplats hyresvärdar i många år och även hyrt stallplatser själva under många år.
Att hyra ut eller hyra stallplatser är en erfarenhet vi kommer att ha med oss hela livet, både mycket positivt och tyvärr även negativt.
I denna blogg nämns inga namn på folk eller hästar.
Ofta har jag lagt till lite och dragit ifrån lite annat, bara för att de ska bli läsbart.
Ibland har jag lagt ihop flera hyresgästers berättelser..
Även så har jag fått några berättelser från andra stallplatsuthyrare eller stallplatshyrare.
Kanske någon blir ledsen/arg eller stött i kanten, inget kan jämföras vad vad vi blivit under våra många som år som stallplats hyresvärdar...
Är det så att just Du blir ledsen eller hemskt stött i kanten av vad som skrivits här så slå en signal till mig så talar vi om det...
Men jag vill inte påskina i denna blogg att vi är perfekta som hyresvärdar eller hyresgäster heller.
Hur nu man ska vara eller inte vara för att vara en bra stall hyresvärd......
Ta den för vad den är..... ;-)/ CH
tisdag 31 januari 2012
Livets slutskede..
Hade en hyresgäst med en häst som var 29 år gammal, slut i sina ben och nästan blind.
Hästen var utdömd av flera veterinärer.
Hyresgästen klarade inte av att ringa efter avlivning..
Vad gör man då ?
Lägger ut en annons på internet och sätter upp lappar i affärer.
"Trevlig häst säljes billigt.
Har hoppat 120 cm och gått L:B dressyr.
Lätt att sko, lasta och klippa.
har mycket kvara att ge för den som vill sattsa."

Inga svar kom dock på anonnserna, så hon bad oss att boka in avlivning..
Hyresvärden fick boka in slaktbil och även vara med vid avlivningen.
Hästen var utdömd av flera veterinärer.
Hyresgästen klarade inte av att ringa efter avlivning..
Vad gör man då ?
Lägger ut en annons på internet och sätter upp lappar i affärer.
"Trevlig häst säljes billigt.
Har hoppat 120 cm och gått L:B dressyr.
Lätt att sko, lasta och klippa.
har mycket kvara att ge för den som vill sattsa."

Inga svar kom dock på anonnserna, så hon bad oss att boka in avlivning..
Hyresvärden fick boka in slaktbil och även vara med vid avlivningen.
Broddar eller inte..

Att ha skodda hästar broddade i hagen och under ridning/körning för att skydda hästen...
mot fläkskador...
mot fläkskador...
Att inte ha skodda hästar broddade i hagen och under ridning/körning för att skydda hästen....mot broddarna och dess skador..
lördag 21 januari 2012
Min unghäst är så snäll..
En dam köpte sig en ung häst.
En dag fick hon för sig att den skulle träna att stå uppbunden.
Detta skulle för dagen tränas i ridhuset, för skulle hästen komma lös så var den ju kvar i ridhuset i allafall..
Hon går ner till ridhuset och binder hästen enligt konstens alla regler.
När hästen ganska snart får sitt lilla utbrott, så tar hästen med sig hela långsidans staket i grimskaftet..
Lite bekymmer hade hon haft innan hon fick hästen att lugna sig så hon fick knyta loss den från det trasiga staketen..
Som tur är kom varken häst eller ägare till skada..
Till saken hör ju att det var skrivet på flera ställen på staketet
"Bind ej hästar i staketet håller ej"
När vi lite försiktigt senare påtalade detta fick vi till svar, min unghäst är ju så snäll, så vi hade ingen tanke på att han skulle försöka slita sig första gången vi band upp honom...
En dag fick hon för sig att den skulle träna att stå uppbunden.
Detta skulle för dagen tränas i ridhuset, för skulle hästen komma lös så var den ju kvar i ridhuset i allafall..
Hon går ner till ridhuset och binder hästen enligt konstens alla regler.
När hästen ganska snart får sitt lilla utbrott, så tar hästen med sig hela långsidans staket i grimskaftet..
Lite bekymmer hade hon haft innan hon fick hästen att lugna sig så hon fick knyta loss den från det trasiga staketen..
Som tur är kom varken häst eller ägare till skada..
Till saken hör ju att det var skrivet på flera ställen på staketet
"Bind ej hästar i staketet håller ej"
När vi lite försiktigt senare påtalade detta fick vi till svar, min unghäst är ju så snäll, så vi hade ingen tanke på att han skulle försöka slita sig första gången vi band upp honom...
Att harva..

En tjej skaffade sin första häst och stallade upp den i stallet.
En dag kom hon till oss med hästen och frågade om hon kunde låna vår skakel och harv, så hon kunde köra lite.
En dag kom hon till oss med hästen och frågade om hon kunde låna vår skakel och harv, så hon kunde köra lite.
Hästen var iförd ett träns med longerband till tömmar och en enkel nylontömkörningsjod med ett halmsnöre runt bogen, som brösta.
Har du kört med hästen innan frågade jag.
Naej, men jag har tömmkört lite på ridbanan och hon smiter bara iväg ibland.. svarade hon då.
Är hästen tränad/körd något innan ?
Vet inte ens om hon är körd med något efter sig säger hon då..
Men har Du kört med nått innan frågar jag henne.
Naej, men jag har ju sett er köra med harven och hur svårt kan det vara....
Hon fick faktiskt inte låna några grejor av oss...
Ett par år efter detta, hittar vi flera anonser på internet och i butiker.
-Alla typer av hästar tas emot för träning-körning i ALLA utbildningsnivåer.
En del lär sig fort....
Har du kört med hästen innan frågade jag.
Naej, men jag har tömmkört lite på ridbanan och hon smiter bara iväg ibland.. svarade hon då.
Är hästen tränad/körd något innan ?
Vet inte ens om hon är körd med något efter sig säger hon då..
Men har Du kört med nått innan frågar jag henne.
Naej, men jag har ju sett er köra med harven och hur svårt kan det vara....
Hon fick faktiskt inte låna några grejor av oss...
Ett par år efter detta, hittar vi flera anonser på internet och i butiker.
-Alla typer av hästar tas emot för träning-körning i ALLA utbildningsnivåer.
En del lär sig fort....
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
