tisdag 4 december 2012

Hundar i stallet.

 
 
Vi har under perioder haft hyresgäster med hund/hundar.
Vi har provat olika modeller för detta,
ha koppeltvång i stallet och utanför eller endast kopplat utanför mfl
olika lösningar så alla skulle vara nöjda.
Några av hästägarna har även varit mycket hundrädda.

En tid hade vi mycket råttor och möss i stallet, så vi
beslutade att ta ett abonnemang från Anticimex.
Anticimex var och ställde ut flera av sina lådor  i stallet, med råttgift i.


Vi alla beslutade denna tid att hålla alla hundar kopplade i och runtom stallet.
Vi valde även att till och med att skriva in det i våra stallkontrakt.
En tidig lördagsmorgon ringer en av hyresgästerna,
hundägarna till mig och är nästintill hysterisk.

Mina hundar har blivit förgiftade i ert stall, det får ni bekosta, flera tusen om de nu överlever.
Dör de får Ni köpa oss nya hundar.
Båda två ligger inlagda på djursjukhus och har båda nu magpumpats och det är ERT fel,
skriker hon till mig i luren.

Vad har de blivit förgiftade av då frågar jag..

Det förbannade råttgiftet i stallet svarar hon då..

Råttgiftet ligger ju i lådor och de lådorna står ju så ingen mer
än råttorna ska kunna komma åt dem och du ska ju ha uppsikt
och hundarna kopplade sa jag då.

Det kom fram senare att hon hade lämnat båda hundarna lösa i stallet
medans hon var ute och red och då hade de tuggat i sig en hel trälåda
 och kommit åt "klumpen" med råttgift.

Båda hundarna överlevde och hölls alltid kopplade sedan.