fredag 15 oktober 2010

Den snygga killen.

Vi hade under en tiden en väldigt snygg, charmig och vältalig kille som hyrde stallplats..
Flickorna flockades runt honom alla dagar, i stallet.
Han hade alltid ett gäng söta flickor runt sig var han än gick eller red för den delen med.
han var ganska duktig på att rida sin häst.

Men oj vad hade hänt..
En dag var det inga flickor runt honom längre...
Fick höra av en gemensam bekant att han släppt bomben till sina tjej kompisar... han var bög.

Så snart började det drälla med söta killar i stallet.. oj vad söta och rara all de var då...
De sålde hästen efter en tid och slutade med hästar vad jag vet..

onsdag 13 oktober 2010

Lösdrift = ingen skötsel...?

Hade under nått drygt år en tjej som hyrde in sina hästar i lösdriften.
Till en början hade hon 2 stora halvblod och 2 små ponnyer.


I hyran skulle ingå att:
Vi skulle sköta daglig stråutfodring och se till att de hade vatten i hagen och
även se till att hästarna var i hagen.
Vi skulle även höra av oss till ägaren om vi såg nått som inte var bra.
Något hyresavtal missades att skrivas, då hyresgästen och jag kom överens om ovanstående muntligt och samma hyra skulle betalas varje månad....

Hon skulle se till att det fanns hösilagebalar tillgängligt för oss, liggandes utanför hagen.
Hon skulle komma till hästarna minst en gång per dag och hon och hennes dotter skulle jobba med hästarna.

De första veckorna kom hon ut till sina hästar nästan varje dag men hon gjorde inget med dem..
Sen blev det längre mellan besöken hos hästarna...
Hon var väl kanske ute hos hästarna var annan månad..

En farbror ringde en dag mig och varnade för denna hyresgäst att hon kommer inte att betala för sig, se till att bli av med henne det fortast du kan, bara så du vet sa han...

Någon dag senare ringde en kvinna och berättade att hon ägde den ena ponnyn.
Hon hade lånat ut den för att tjejen skulle ta föl på henne..

Ett tag senare ringer ytterligare en farbror och talar om att tjejen inte betalt för de 2 stora hästarna och även berättade han att hon hade 4 till hästar i annat stall.
Där betalade hon inte för sig heller..

Den ena lilla ponnyn var mycket tjock och misskött i pälsen.
Under en vecka stod hon bara på ett ställe och gick inte överhuvudtaget.
jag ringde flera gånger den veckan till ägaren och påtalade detta och fick till svar att hon var så gammal och det var inget att bry sig om... Hon piggnar nog till snart..

jag ringde ägaren flertalet gånger och meddelade att hästarna hade div småskador men fick till svar då att det inte var nått att bry sig om..
Ringde även flera gånger och påtalade att det var dax att verka hästarna.


Efter en tid började hyresinbetalningarna att släpa efter...Skälen var många och skiftande...Hon var sjuk och hade inga pengar, hon låg på sjukhus, hon hade krockat med bilen, hon var på begravning, hon hade inte hunnit ta ut pengar, hon hade inte haft tillgång på dator etc m.m
Under sista våren tog hösilaget slut och jag ringde flertalet gånger och påtalade detta.
-De får klarar sig utan nu på våren, lite gräs finns ju i hagen blev svaret...

De andra i stallet började undra...
Hästarna var magra och hovarna såg ganska eländiga ut med...

Någon ringde till djurskyddet och de kontaktade mig..
En dag kom en inspektör ut och hon konstaterade att det handlade om misskötsel.
Hon undrade om vi hade något skriftligt hyresavtal, om inte se till att skriva ett sa hon.

Ännu ett möte bokades in tillsammans med hästägaren.
Ägaren och inspektören och jag går ut i hagen med hästarna.
Inspektören påtalar att hästarna är misskötta.
Då svarar hästägaren att hon inte tyckte det gick någon större nöd på dem, men hon skulle se vad hon kunde göra.. Inspektören skrev ut ett vite på att hästarna skulle ha fodrats upp och verkats inom viss tid. Sen skulle hon komma åter och kontrollera att det sköttes ordentligt.
Hyresgästen bad senare om att får ett skriftligt avtal, vilket vi satte oss och skrev ihop gemensamt. Hon skrev på detta avtal och längst ner skrev hon att hon sa upp sig till nästa månad..
Hästarna står kvar den månaden och nästkommande och även någon vecka in på nästa.
Hyresgästen lovar att komma och mocka ur och betala resterande hyror..
Ett par ungdomar kommer en dag och kör ut några kärror gödsel ur lösdriften, tröttnar dock ganska snabbt då det var mycket tungt.
Vi mockade själva ur resterade gödsel, tog oss ca 3 timmar..

Några pengar har vi inte fått ännu...
saknas drygt 10 000:-

fredag 17 september 2010

Snäll, human och hästvänlig inridning

Hästhumana mjuka pvc bommar ---
Så att hästen inte gör sig illa på benen om den går emot bommarna.
Häst snäll bomlös sadel ---
Används med skummgummi och dubbla vojlkockar under.
Sättes fast med bommullsinlindat halmsnöre.
Human uppsittning på hästen inne i hästens box.

1 sekund i taget..


Länge, länge sedan..

Detta fick jag erfara för länge, länge sedan, då jag var en liten flicka..
En mycket stor, erfaren och duktig tjej hyrde in sig i stallet..
-Ska ta emot massor med hästar för inridning, för det är det jag är jättebra på talade hon om vitt och brett..

Första hästen anlände till stallet en fredag..
På lördagen började arbetet med inridningen.
Hon lade ut sadeln och tränset på stallplan och hämtade sedan ut den lite hanterade 4-åringen, lede den runt sakerna 3-4 varv och så var det klart för den dagen.
Man fick inte jobba för mcket med en så ung häst, berättade hon förståndigt för lilla mig..
jag hade vågat att fråga om att få vara med eftersom jag aldrig varit med eller sett hur en inridning gick til i verkligheten.
På söndagen var det så dax för själva inridningen....
Hon och en hästovan kompis satte på tränset och sadeln på hästen..
En longerlina måste man ha sa hon till mig...
En longerlina hade jag inte någonsin haft i min ägo, så jag blev mycket imponerad av den..
Hästen ledes ut till ridbanan.........

Uppsittning skulle ske och jag fick lova att jag skulle sitta still och vara tyst vad som än hände.
Tjejen kom upp på hästen lika fort som hon kom av den igen...
Arg som ett bi, skrikandes och svärandes så hoppade hon upp igen på hästen..
Det gälde att vara envis och inte ge upp, han hon förmedla till lilla mig i kanten på gräsridbanan.
Även denna gång flög hon av hästen innan hon ens kommit upp på ryggen men nu hade hennes fot fastnat i stigbygeln....
Hon blev hängandes upp och ner och hästen skuttade iväg med henne släpandes under sig..
Sadeln gick som tur var i detta fall sönder och tjejen kom loss med endast ett brutet ben..
Ambulans fick tillkallas.
Tjejen sa till mig innan ambulansen åkte att.. Nu är det värsta gjort..


Ååååå vad jag tyckte hon var duktig och modig, sen önskade mig en egen longerlina efter detta....

Den aktuella hästen blev hemhämtad på tisdagskvällen och några fler hästar kom aldrig till stallet för inridning.

Så är det bara....


- 25 grader C






I vårt stall har vi som regel alltid låtit hästarna stå inne någon eller några dagar under den kallaste vinterveckan.

Inte för hästarnas skull utanför att vattenkopparna inte ska frysa sönder.

Detta informerar vi alltid våra hyresgäster om när det börjar närma sig en köldknäpp.
Denna vinter var det mycket kallt och risk för att kopparna skulle frysa närmade sig.
Så vi bad om att alla hästar skulle stå inne under dagen.
När jag kommer till stallet på fm så ser jag att alla hästar är ute och alla ytterdörrar står på vid gavel....
Inne i stallet spankulerar en glad kvinna..
Vad sysslar du med då frågar jag..
Hurså kvittrar hon...
Alla hästar är ju ute och dörrarna står öppna trots att vi bestämde igår att vi INTE skulle göra så..
- Det var så instängt i stallet vid morgonfodringen som jag hade,
så jag tyckte det behövde vädras..
Och eftersom att jag hade utsläpp så kunde det ju stå öppet några timmar på morgonen.
Det kan väl inget göra att hästarna är ute en liten stund i hagen medans jag mockar.
Detta lilla tilltag kostade oss 2 heldagars jobb och 4 söndefrysta vattenkoppar inkl ledningar..