måndag 7 november 2011

Fri tillgång eller...

söndag 27 mars 2011

Varde ljus eller ej...

Att hyra ett gamalt och mörkt stall är inte alltid så lätt, speciellt när man ska hyra ut stallplatser i det samma och försöka att vara sina hyresgäster och en hyresvärd till lags..

Ett exempel berättar vi om här --

Enligt hyresavtalet: Vid ny investeringar så skulle vi vidtala hyresvärden och få dessa godkännda...
Så vi kontaktede hyresvärden, vi flertalet gånger då skulle investera eller ville göra nått förbättrande i stall etc.
Vi fick till svar flera gånger att..
Ni får göra vad ni vill så länge det inte kostar hyresvärden något och att det är utbildade som gör ev el installationer... vi skulle inte behöva höra av oss heller vidare i denna fråga fick vi till svar...
Då vi ändå igen ringde hyresvärden och frågade om vi fick sätta upp nya lysrör på gården.
Det skulle inte vara några problem så länge det inte skulle kosta honom något, sa han.
Kravet var att elektriker satte upp dem och att lysrören var godkända för stallmiljö/utemiljö..
Denna investering gjorde vi och kostade detta själva, vilket vi tyckte var en bra investering för våra hyresgäster...

Några månader senare kommer hyresvärden och vill titta på de nya armaturerna...
Stolta visar vi upp vad vi kostat på stallet..
- De där drar alldeles för mycket ström, inte underligt att det går åt så mycket el säger han då...
- De där får Ni inte använda, ta bort dem..
Elektrikern hade dessutom räknat ut att armaturerna skulle dra mindre ström än vanliga glödlampsglober och ge mer ljus...
Vi hade även kommit överens med våra hyresgäster att armaturerna skulle stå tända under vissa timmar på em, och inte skulle släckas och tändas stup i ett allt för att spara på strömen, då det kostar mer att just tända upp lysrören..
Så det var bara att boka in en ny elektrikern igen, som fick montera ner alla armaturer...
och även montera in de gamla globerna igen..

Vi lät även montera ett par utebelysningar, efter överenskommelse med hyresvärden..
Dessa lampor skulle även gynna andra boeende/hyresgäster på gården, vilket de uppskattade och även hyresvärden sa att det var bra..
Dessa körde hyresvärdens anställda snö upp över med traktorer, så de gick sönder och ramlade ner..
Vi fick även till slut montera bort även dem med hjälp av elektriker...
I efterhand har vi fått höra att VI STULIT dessa armaturer från gården att det var hyresvärdens..

Armaturerna och kablarna skulle väl ha legat kvar på stallgolven och ute på marken, tydligen
Vi gjorde ju bara det hyresvärden sa att vi skulle göra..

lördag 26 mars 2011

Rida ut tillsammans eller inte ?

Vi hade bestämt att vi alla i stallet skulle rida ut en liten tur tillsammans en söndagsförmiddag. Vi träffades i stallet och allt var så mysigt alla småpratade med varandra undertiden alla gjorde iordning sina hästar för dagens uteritt. Alla satt upp utanför stallet och vi gav oss iväg. Vi var nog minst 10 ekipage, kul tyckte alla. jag väljer oftast att rida först då jag rider en hingst och så även denna dag. När vi ridit i skritt ca 1 km började jag jogga så smått, efter ca 10 m hör jag att nått händer långt bak i ledet. Det är mannen med den stora arbetshästen som ramlat av... jag stannar och uppmanr alla att vara lugna och stilla tills han har kommit upp på sin häst igen. Han hade glömt att dra sadeljorden... Vi fortsätter vår ritt efter den lilla incidenten.. När vi kommer ca 3 km från stallet ska vi ta en lugn och stilla galopp på en fin gräsväg. Då hör jag igen att det är oro längst bak i ledet, då ramlar mannen av sin häst ( även denna häst är hingst) igen. Denna gång har han med sig både sadel och delar av hästens träns av... Samma sak igen fast nu har han tydligen slagit sig också, då jag inte kan gå fram till mannen och hingsten med mitt ekipage så ropar jag till övriga att vara stilla och lugna så vi kan lösa situationen på bästa sätt... jag ringer direkt till mannens fru och talar om läget... Ringde till min man och bad honom att komma o möta oss med hästsläpet och hämta häst och ryttare ute i skogen. En av de andra ryttarna fick fatt på på den lösa hingsten och gick hemåt med den och sin häst. jag stöttade mannen tills bilen kom och hämtade upp häst och den skadade ryttaren. Vi trode nu i vår enfald att vi hjälpt detta ekipage på bästa sätt för dagen... ICKE några dagar senare fick jag höra av hans fru att det var MITT fel att han ramlat av. jag var helt ansvarig för det inträffade. jag som alltid trott att om man rider/kör att man själv har ansvar för att se till att utrustningen sitter fast på sin häst och att den är nått o nått hel.. Fick aldrig veta vad jag gjort för fel. Ryttaren hade dock varken spänt sin sadelgjord från början, inte heller efter första avsittningen. Ej heller haft koll på träns och tyglarna som var gamla trasiga .... Han var sur på mig länge efter händelsen. Han hade bara fått några blåmärken ska tilläggas...

Nja att rida ut tillsammans och ha trevligt med hyresgäster framöver, Ja..
men INTE inte med okunniga personer i allafall...

onsdag 9 mars 2011

Ovanligt..

Hade en familj inhyrda i stallet under några år, de skötte sina hästar helt själva.
Fixade med foder, strö och hästarnas skötsel helt själva.

De var alltid med och fixade och lagade om det var nått som behövdes göras.
Fantastiskt att en del hästägare kan fixa och dona själva och vill det.
De var helt medvetna om vad saker och ting kostar..

Om de mot förmodan hade sönder nått eller deras hästar råkade ha sönder nått så var det fixat inom någon dag.
Tex. om staketet gått sönder så var staketen lagade och de hade varit och inhandlat nytt material utan att vi bett om det...

söndag 20 februari 2011

Att säga en sak är ett, att göra en sak är ett annat..

En hyresgäst

Hästar ska vara ute så mycket som möjligt, sa hon ofta...
Hon hade sin hästar ute mellan 8 och 14 året runt
Absolut inte ute på natten, då alla hästar är mörkrädda och rädda för andra djur

Hästar ska gå i stora hagar och ha det så naturligt som det bara går, sa hon ofta...
Hon hade sin häst i 4*4 m året runt, utifall den skulle skada sig.
Hon sa- utifall ett vilt djur skulle komma så skulle hästen inte ha en chans att hoppa ut ur hagen, då den inte skulle få någon ansatts att hoppa över staketet..

Hästar ska ha täcke året om så de inte fryser eller blir solbrända under sommaren.

Hästar ska äta naturlig hästmat varpå hon fodrade med hö året runt.
Lät endast hästen gå i hage som först var ordentligt betad av annan häst.

Hästar ska inte ridas så de blir svettiga, hon promenerade med sin häst allt som oftast.

Hästar går inte/ får inte att spola/as av med vatten.

Hästar får inte ridas på för hårt eller för mjukt underlag.
Man ska inte rida i skogen om det inte finns en ordentligt ordnad stig för ändamålet




fredag 18 februari 2011

För många häster helt enkelt..

Hade under något år en flicka och hennes far som hyresgäster i stallet.
De hade vid denna tidpunkt 9 st hästar varav 3 var fölungar födda under året ca 140 i mkh,
3 st unghästar under 3 år på ca 160 cm i mkh och de tre märrarna var stora hästar på ca 170 cm i mkh.

Dessa hästar skulle nu ingå i kollektivskötseln med övriga 7 hyresgästerna i stallet.
Det gick väl skapligt till att börja med...
Vid denna tidpunkt tog varje hyrsegäst 1-2 skötselpass/häst och vecka..

Det vill säga 9-18 pass i veckan för denna flickan och pappan.
Flickan hade skaffat sig ett par medhjälpare och även de blev givetvis involverade i skötselpassen för att det skulle gå ihop för dem.

De slet verkligen för att det skulle fungera under de första veckorna men sen började problemen..
De halkade efter flera pass i veckan ..
Dessutom är det ju inte alltid så lätt att handskas med unga hästar för alla.
Det knorrades lite här och där det märkte vi allt.
Vi ville denna gång inte lägga oss i det hela utan höll oss avvacktande och bara iaktog det hela från sidan så att säga.

En dag kom en av de andra hyresgästerna och ville prata och det visade sig att det gällde "9-hästarsägaren"
Hon tog ju inte sina pass som hon skulle utan nu hade de bara tagit 5-6 pass per vecka under senaste veckorna..
Vad vill du jag ska göra åt detta sa jag..
Du måste som hyresvärd prata med henne och få henne att ta fler pass helt enkelt sa hyresgästen till mig.
Kan inte du göra det själv eftersom det är det är dig det hela berör, vore ju enklast om klagomålet kommer från den det berör sa jag då.
Nja vet inte om jag vågar fick jag till svar då.. Jodå hon är väl inte farlig sa jag..

Ja, ja tiden gick och jag hörde inget på ett tag om detta utan det verkade flyta på i kollektivstallet..

Trode jag ja, till den dag en annan hyresgäst kommer till mig igen och ber mig säga upp 9-hästarsägeren...
Vad nu då sa jag vad menar du ?
Hon tar nu bara 4-5 pass i veckan, det håller inte att vi övriga ska sköta hennes hästar och dessutom tar hon bara morgon eller kvällsfodringar inga in eller utsläpp, det som är det jobbigaste passsen under dagen.
jag ska prata med henne lovade jag då.

Den dagen var det hennes pappa som kom och skötte om hästarna så jag pratade med honom om det hela.
Pappan blev helt vansinnig direkt när jag kom och ville prata om detta med skötselpassen.
Det resulterade i att jag fick en skottkärra kastad efter mig två gånger varav den ena gången fick jag den på smalbenet och rejält blodvite uppstod...
Det visade sig att det hade nog tjatats en hel del om detta både hemma och i stallet, helt utan min vetskap, så han vart vansinnig och bröt ihop helt och hållet, skrikandes och gormandes satte han sig sen i bilen och åkte från stallet i våldsam fart.
Han lämnade 2 hästar på stallgången och stallet i en enda röra så som det kan vara när man håller på att mocka..
Jag ringde dottern och berättade vad som hänt och fick till svar att han är sä där ibland, ta inte åt dig.
Hon skulle direkt åka från jobbet och ta hand om stallet och hästarna sa hon och bad även om ursäkt för pappans utbrott...

När hon kom till stallet pratade vi igenom det hela och hon lovade att bättring skulle genast ske och skötselpassen skulle fyllas i så inga andra hyresgäster skulle bli lidande mer.
Hon jobbade ju heltid och hade det lite svårt med att få tiden att räcka till i veckorna.
Vi beslutade att jag skulle gå in och hjälpa hennen mot ersättning, med viss skötsel under en period för att underlätta det hela.
Hon berättade då även att 7 av hästarna var hennes pappas och hon hade bara 2 så hon hade ju tagit sina skötselpass tyckte hon....pappan skulle då ta mellan 7 -14 pass/vecka.
Bara det att pappan närmade sig de 70 åren och hade ingen som helst hästvana-kunskap
Utan han tyckte det bara var kul med djuren och aveln..
Nu var det så att flickan skrivit på kontraktet på alla stallplatserna och hon hade huvudansvaret ansåg vi.

Det fungerade nu bra under någon månad då vi hjälpte henne med skötselpassen.
Så en dag kom hon och sa att jag har inte möjlighet att ersätta er för hjälp med våra hästar längre utan nu måste vi lösa det själva igen sa hon.
Ja visst, det är ert beslut inga problem för mig sa jag.

Det gick några veckor igen tills nästa utbrott....
Då kom ett par av de andra hyresgäster och ville säga upp sig och de sa även att de andra skulle säga upp sig om inte 9-hästarsägaren slutade att missköta skötselpasssen.

Vi får väl ta tag i det hela igen då....
Pratade med henne igen och nu blev hon riktigt ilsken och började anklaga mig att driva stallet fel och att hon minsan inte skulle sköta allt i stallet.
Så är det ju när man har många hästar, det tar mycket tid och det blir många skötselpass om man väljet att stalla upp i kollektivstall sa jag och det var hon ju fult medveten om, både nu och vid tillträdet.

Men vi tog till slut beslutet att hon skulle sägas upp och avflytta innom en månad.

Några dagar efter uppsägningen rullar tidningsreporter bil och en polisbil in på stallplan..
jag var som vanligt i stallet och gick dem till mötes för att se vad som var på gång...
Journalisten var mycket upprörd och härjade om att hyresvärden i detta stall hade sagt upp en hyresgäst felaktigt och det hela skulle minsann tas upp i tidningen och sedan polisanmälas och sedan dras till domstol...
Vet du var denna idiot finns sa hon till mig... ja det är jag som är idioten svarade jag och sträckte fram handen för att hälsa och pressentera mig..
Dock kom ingen hand fram för att möta min hand...
Hon ville att jag skulle berätta vad jag höll på med, så jag berättade i lungt och stilla hur vi hade det i stallet och hur det hela drivs..
Poliserna stog vid sidan om mig hela tiden och tittade ömsom på mig och ömsom på varandra och skakade på sina huvuden ibland.
De åkte snart med komentaren, vad ska vi göra här tokiga hästhyresgäster har vi inte tid med..

Journalisten intervjuvade även hyresgästen senare under dagen och jag tror hon insåg att, hyresgästen hade gjort bort sig som ringt efter en reporter om detta..
Hyresgästen hade brutit mot minst 6 av 10 punkter i hyreskontraktet.
Något reportage blev det inte i tidningen och ingen domstol heller...

Hyresgästen flyttade till annat stall innom några veckor och de övriga hyresgästerna stog kvar och lugnet lade sig i stallet igen..


Det har under följande åren efter detta ringt ett flertalet stall/gårdsägare och velat ha referenser på 9-hästarsägaren som nu tydligen har 14 hästar..
Vi har svarat att här i stallet fungerade det inte, i och med att vi hade kollektivskötsel.
De fick lov att flytta härifrån pgr av att det inte fungerade i detta stall men tror nog de kan nog fungera bra på annat ställe för dem.

Det som är ännu mer lustigt är att några av de hyresgästerna som gnällde och klagade mest på 9-hästarsägaren, sade upp sig efter en tid för att flytta till annat stall.
Motiveringen vara att de saknade 9-hästarsägaren så himla mycket, vi hade ju så himla trevligt tillsammans....

måndag 24 januari 2011

En del avancerar fort här i livet...

Vi hade för ett par år sedan en ung hyresgäst som hyrde in sitt dräcktiga sto i stallet.
Det var väl just inga större problem med varken hyresgästen, hästen eller samarbetet i stallet med övriga.
Hyresgästen hade mest problem själv med hur hon skulle handha sina hästar.
Hur leder man en häst ?
Hur leder man en fölunge ?
Hur mycket foder ska en fölmärr ha ?
Ska man ringa vetrinär när stot fölar eller ska man lasta stoet och åka direkt till ATG ?
Hur gör man för att rida i form ?
Hur longerar man ?
Hur rider/kör man in sin häst ?
Hur.......... m.m

Vi som hyresvärdar svarade på alla frågor vi kunde och hjälpte hyresgästen så gott vi förmådde i alla lägen.

Nu något år senare hittade jag en hemsida med bla detta..

Vi tar emot alla typer av hästar för utbildning inom in/ridning och in/körning föder även upp hästar.
Utbildar unghästar och säljer hästar, tränar upp och visar hästar vid championat och kvaliten.

Ridtränar upp hästar tom grand prix.

Det är verkligen kul att det går bra för folk...