tisdag 4 december 2012

Min ovanliga blogg

Min tanke är att här kan jag skriva av mig lite av våra och andras erfarenheter att hyra ut stallplatser och att hyra stallplatser..
Vill någon annan läsa detta så är det upp till er själva..

Vi har varit stallplats hyresvärdar i många år och även hyrt stallplatser själva under många år.
Att hyra ut eller hyra stallplatser är en erfarenhet vi kommer att ha med oss hela livet,
både mycket positivt och tyvärr även negativt.

I denna blogg nämns inga namn på folk eller hästar.

Ibland har jag lagt till lite och dragit ifrån lite annat, bara för att de ska bli läsbart.

Ibland har jag lagt ihop flera hyresgästers berättelser..

Även så har jag fått några berättelser från andra stallplatsuthyrare.

Men jag vill inte påskina i denna blogg att jag/vi är perfekta som hyresvärdar heller.
Hur nu man ska vara eller inte vara för att vara en bra stall hyresvärd.....

Kul att så många läser i denna mycket knasiga och ovanlig blogg.
Vi skriver utifrån vad vi upplevt som hyresvärdar och även som hyresgäster

Vi har fått massvis med telefonsamtal, mail från er som läser..
Många som hör av sig till oss har sträckläst hela bloggen och skrattat hejdlöst och gråtit om vart annat..
Några har varit lite irriterade, när de faktiskt har känt igen sig själva...
Några känner igen sig, andra känner igen personligheterna från vårat stall och även från andra stall..
Många säger
- Hur orkar Ni ha hyresgäster..
- Att ni orkar vara hyresgäst..
- Hur står Ni ut ?
- Att Ni inte slängde ut alla..
- Fantastiskt bra skriven blogg.
- Och Ni fortsätter att ha hyresgäster i stallet, helt fantastiskt..
- Ooops det var visst mig du skrev om i det inlägget..

Vi är faktiskt ganska tacksamma för alla som passerar som hyresgäster, det ger oss fantastiskt mycket erfarenheter..
Kanske inte alltid är så roligt just när man är mitt i allt men efteråt så har det ju format oss till de vi är idag och vi kan faktiskt skratta gott åt allt.....

Många hyresgäster är fantastiska, trevliga och bra människor.

Många säger att "hästfolk" är speciella...
Vi brukar då säga, ALLA människor är speciella, på sitt sätt..
 Det är väl för tur att inte alla människor är lika och tycker lika..

Stöldgods i stallet

En hyresgäst kom en dag och frågade om jag ville köpa en fin billig bilstereo

Han hade flera apparater av olika modeller i bilen.
Då funderade jag inte på nått annat än att han var väl återförsäljare eller nått.

Nån affär blev det inte i alla fall, som tur var..

En lång tid senare, efter att denna hyresgäst avflyttat,
fick jag höra att han stulit mängder av elektronik från sin arbetsplats.
Han hade även blivit filmad av övervakningskamerorna på lagret, där stölderna skett.

Fixa och dona i stallet

Hyresgäster inkom med önskemål att vi skulle fixa till golven lite på en del ställen.
Stallet var gammalt och slitet och behövde egentligen mycket större renoveringar.
Man vi fick i detta fall ta lite i taget och lite vart efter.

Vi beslutade att vi skulle gjuta i de större hålorna och slå bort ett stort betongfundament som tidigare använts till korna.

En hyresgäst erbjöd sig att hyra en betongbilare så vi kunde bila bort betongen.
Vi bad direkt om kvitto, när vi betalt för hyran till honom, för att lägga in i bokföringen.
Hyr firmans namn stod på maskinen, så allt kändes ok.

Fundamentet bilades bort under helgen vi hade hyrt maskinen.
Men på onsdagen stod fortfarande maskinen kvar i stallet, så vi frågade killen som hyrt maskinen om nått problem uppstått, skulle vi köra maskinen tillbaka till hyr firman om han inte hade tid eller möjlighet ?

Svaret blev: Vill du köpa maskinen, 1000:- ?
Naej svarade jag då det kändes lite mysko att bli erbjuden en sån maskin för det priset...
Maskinen försvann i alla fall från stallet efter en tid..

Vi fick sen en tid tjata om kvittot för hyran av maskinen, det fick vi efter mycket  tjatande och mycket om och men.
Då var det ett egenhändigt handskrivet kvitto och flera väsentliga uppgifter saknades.


 Då vi kände en som jobbade på firman på den tiden så ringde vi till honom och skulle be om ett riktigt kvitto för hyra av maskinen..

Ooooups det visade sig att maskinen blivit stulen på ett bygge, precis då vi hade den..
Vi berättade för firman vad vi visste och vi vet än idag inte om denna historia löste sig



En härlig vinterdag, vi kommer att minnas.


En solig, härlig vinter förmiddag beslutade vi tillsammans med några av 
hyresgästerna att vi skulle ut och tolka efter några av hästarna.
Vi hade så roligt och skrattade så vi nästan grät, till långt in på eftermiddagen.
Dyngsura och ledbrutna satt vi i stallet efter vår livliga dag, vi bjöd på varm oboy.


Att ha häst på storhelg ?

Till vardags är det väldigt viktigt att hästarna får fodringar,
in och utsläpp på exakt samma tid, dagligen.
 
Ett herrans liv blir det på hästägarna om hästarna har fått foder 5 minuter för sent..
Utsläppta-intagna några minuter för tidigt eller för sent..
 
Meeen allt är ok tex under jul och nyårs helger, då har inget någon betydelse längre..
Huvudsaken är att hästägaren slipper att vara delaktig i hästskötsel.
 
Hästarna klarar sig med ett mål mat, hela dagen, om det är så att ingen kan fixa detta.
Hästarna behöver inte ens gå ut om ingen kan släppa ut eller ta in dem.

Mynttelefon i stallet

 En längre period hade vi mycket ungdomar och barn som hyrde boxplatser till sina hästar i stallet.
problemet var att föräldrar fick antingen vänta i stallet på sina barn/ungdomar eller åka hem.
Detta blev lite jobbigt för alla då det inte fanns telefon i stallet och mobiltelefoner fanns ej då

Även problem utan telefon, om någon ville ha hjälp i stallet och måste förmedla sig med någon eller om nått hände..

Efter många diskussioner fram och tillbaka beslutades att telefon abonnemang skulle införskaffas och att vi skulle dela upp kostnaderna mellan oss..
Vi lät installera en telefon i stallet, vilket fungerade bra fram tills det att räkningen kom.
INGEN hade ringt i timtal, hit och än dit....

Vi lyckades efter mycket arbete lista ut vem och vilka som ringt många och långa av samtalen,
så vi kunde dela räkningen upp rättvist.


Efter en tid spårade det ur helt och någon/några började ringa utomlands och även till betallinjer..

Som vanligt när vi tog upp detta med hyresgästerna, INGEN hade ringt, detta fick vi som hyresvärldar så fint betala själva....

Beslut togs att avsluta telefonabonemanget och efter en tid köpte vi in en mynttelefon i stället..
Denna gick att ringa till stallet, för föräldrar mfl
Ringa ut från, om man hade en krona.
5 enkronor tejpades fast på telefonen för nödsamtal, hem
112 gick att ringa utan avgift.
Vi trodde givetvis att med denna investering skulle vi vara av med problemen..

ICKE
Nu kom någon/några på att om man slog numret dit men ville ringa och väntade en signal och sen lade på luren, så kunde de där hemma se att det var från stallet och sonika ringa tillbaka till stallet.

Bara det att själva upprigningen räknades som ett samtal  = samtal ingen var villig att betala.
Vi fick stopp på detta ofog..

Nu kom någon på att man kunde böja till stora gem och stoppa ner i myntinkastet och få telefon att fungera så utan pengar..

Vi tog bort telefonen till slut..



Problem