måndag 9 augusti 2010

Höstölder.

Vid detta tillfälle hade hyresvärden sina små höbalar uppe på skullen och hyresgästerna förvarade sitt hö nere i hyr stallet.
Hyresvärden märkte snart att det försvan hö uppe på skullen.
Varvid hon frågade sina hyresgäster om någon hade lånat eller kanske missupfattat att det var hennes hö.
Ingen visste nått och ingen hade lånat/tagit nått hö på skullen.
Det vart lungt på höstöldsfronten några dagar efter att hon frågat om detta.
Sen började höstölderna igen dag efter dag....
Hyresvärden fick i hemlighet lov att kolla höet i varje box under några dagar..
Kom fram till var hennes hö tog vägen, men ville inget säga förens klara bevis fanns...
Vad göra... jo hon band ihop det översta lagret hö med fiskelina..... Sen var det bara att göma sig på skullen och vänta..
Så snarty öppnas skullluckan och upp kommer 2 personer..
De ska stjäla hö somvanligt..
Den förbannade tjäringen har bundit ihop alla balar så det går inte att ta loss.
Bara för hyresvärden att ge sig till känna..
Lite pinsamt blev det allt för de båda ungdommarna..

Kontentan av detta blev:
De hade kvar sina hästar en tid i stallet tills andra problem tyvärr uppstog och vi fick säga upp flera hyresgäster för att få lugn igen.

En tjurig medelålders kvinna i stallet.

Vid detta tillfälle köpte var och en in eget foder.
Hyresgästerna förvarade sitt foder inne i stallet och hyresvärden hade sitt foder ute. ( Hösilagebalar)
Hyresvärden uppmärksammade under en tid att en av hyresgästen stog med sin häst och lät den äta ur hösilagbalarna ute...
Hyresvärdens första tanke var att hon såg nog fel och lät det gå ytterligare några dagar för att vara riktigt säker på sin sak..

Konfrontation:
-Varför låter du din häst äta av vårt hösilage frågade hyresvärden ?
-Min häst äter ju kvällsmat, lägg dig inte i vad jag gör med min häst.
-Snälla det är ju vårat hösilage och du har ju eget hö, sa hyresvärden då
-Du har ju så mycket hösilage så det kan inte ha någon betydelse för er, om jag låter min häst äta ur de balarna en stund varje dag.
-Vänligen sluta omedelbart med detta sa hyresvärden.

Kontetntan av detta blev:
Hyresgästen varken pratade eller hälsade på hyresvärden eller övriga i stallet under 3 månader..
Hon avflyttade från stallet senare, pgr av att hon vart osams med flertalet hyresgäster i stallet..

Hyresgäster med "Fina och dyra hästar"

Vid detta tillfälle var hela uthyrningsstallet fullt 12 st hästar.
Ett sambopar hyrde 3-4 boxar beroeende på hur många hästar som de hade inne.
De tränade, tävlade och sålde hopphästar.
De skötte om sina hästar dagligen själva utanför stallschemat.
Efter några månader började de övriga i stallet att klaga till mig..
- Han hälsar inte på oss andra i stallet.
Konstigt sa jag, mot mig var han så trevlig och social.
Tänkte att jag tar väl upp detta med honom en dag.
Vi pratade en förmiddag om lite annat och jag passade på att ta upp detta med honom då..
Varför hälsar du inte på de övriga hyresgästerna i stallet, tycker att det hör till vett och ettikett att hälsa när man träffas..
Han svarade..
-Varför ska jag hälsa på alla de idioterna som inte ens förstår sig på hästar och ridning.
Skithästar har de med, inget att ens göra korv av.
Deras hästar är ju inte värda nått, inget att lägga massa energi och pengar på.
Annat är det ju med våra fina hästar, de är värdefulla, de är minst värda 150 000:- per styck.
Dessutom sköter vi hästar som hästar ska skötas.
Så du sak inte tro att jag lägger någon energi på dessa simpla människor och deras ök..

Efter den dagen kom inte mannen till stallet mer, han hade blivit blev sårad sa hans sambo..

Så här skötte de sina hästar :
* Inne i boxen hade hästarna alltid minst 3 tjocka innetäcken.
* Om de fick gå ut, så var de ute max 15 minuter per dag, med minst 3 st tjocka ute täcken, boots, benskydd och öronhuva.
* Boxarna var halmade med ca 100 kg halm
* Boxarna mockaser noggrant minst 3 gånger per dag.
* Uteritt när det förekom ibland, helst i ökad trav eller galopp på asfalten i ca 20 min.
* Löshoppning med ca 3-4 hopp utan uppvärmning på ca 140-155 cm höga hinder.
* Varje dag flertalet kraftfoder givor med med fulla "cement hinkar".
* Högivan bestod av ca 1-3 kg hö per dag.
* De kom till stallet mellan 10 och 15 gånger per dag.

OBS !
Som hyresvärd lade jag mig inte i hur de skötte sina hästar.
Vid avflyttningen sa de, - Vi kan inte ha våra hästar i ett stall där det finns människor som inte kan häst..
De flyttade från stallet pgr, av att de fick stallplats närmare bostaden men där blev de bara kvar ca 1-2 månader innan de var samma problem i det stallet och även i den hyrda bostaden..

Att hyra ut stallplatser, i praktiken..

Första inlägget och tanken med denna blogg..

Min tanke är att här kan jag skriva av mig lite av våra och andras erfarenheter att hyra ut stallplatser och att hyra stallplatser..
Vill någon annan läsa detta så är det upp till er själva..

Vi har varit stallplats hyresvärdar i många år och även hyrt stallplatser själva under många år.
Att hyra ut eller hyra stallplatser är en erfarenhet vi kommer att ha med oss hela livet,
både mycket positivt och tyvärr även negativt.

I denna blogg nämns inga namn på folk eller hästar.

Ibland har jag lagt till lite och dragit ifrån lite annat, bara för att de ska bli läsbart.

Ibland har jag lagt ihop flera hyresgästers berättelser..

Även så har jag fått några berättelser från andra stallplatsuthyrare.

Kanske någon blir ledsen/arg eller stött i kanten,
inget kan jämföras vad vad vi blivit under våra många som år som stallplats hyresvärdar...
Är det så att just Du blir ledsen eller hemskt stött i kanten av vad som skrivits här så hör av dig till mig så talar vi om det...

Men jag vill inte påskina i denna blogg att jag/vi är perfekta som hyresvärdar heller.
Hur nu man ska vara eller inte vara för att vara en bra stall hyresvärd......

Vi får väl se vad det blir av denna blogg..

Ta den för vad den är..... ;-)