måndag 9 augusti 2010

Hyresgäster med "Fina och dyra hästar"

Vid detta tillfälle var hela uthyrningsstallet fullt 12 st hästar.
Ett sambopar hyrde 3-4 boxar beroeende på hur många hästar som de hade inne.
De tränade, tävlade och sålde hopphästar.
De skötte om sina hästar dagligen själva utanför stallschemat.
Efter några månader började de övriga i stallet att klaga till mig..
- Han hälsar inte på oss andra i stallet.
Konstigt sa jag, mot mig var han så trevlig och social.
Tänkte att jag tar väl upp detta med honom en dag.
Vi pratade en förmiddag om lite annat och jag passade på att ta upp detta med honom då..
Varför hälsar du inte på de övriga hyresgästerna i stallet, tycker att det hör till vett och ettikett att hälsa när man träffas..
Han svarade..
-Varför ska jag hälsa på alla de idioterna som inte ens förstår sig på hästar och ridning.
Skithästar har de med, inget att ens göra korv av.
Deras hästar är ju inte värda nått, inget att lägga massa energi och pengar på.
Annat är det ju med våra fina hästar, de är värdefulla, de är minst värda 150 000:- per styck.
Dessutom sköter vi hästar som hästar ska skötas.
Så du sak inte tro att jag lägger någon energi på dessa simpla människor och deras ök..

Efter den dagen kom inte mannen till stallet mer, han hade blivit blev sårad sa hans sambo..

Så här skötte de sina hästar :
* Inne i boxen hade hästarna alltid minst 3 tjocka innetäcken.
* Om de fick gå ut, så var de ute max 15 minuter per dag, med minst 3 st tjocka ute täcken, boots, benskydd och öronhuva.
* Boxarna var halmade med ca 100 kg halm
* Boxarna mockaser noggrant minst 3 gånger per dag.
* Uteritt när det förekom ibland, helst i ökad trav eller galopp på asfalten i ca 20 min.
* Löshoppning med ca 3-4 hopp utan uppvärmning på ca 140-155 cm höga hinder.
* Varje dag flertalet kraftfoder givor med med fulla "cement hinkar".
* Högivan bestod av ca 1-3 kg hö per dag.
* De kom till stallet mellan 10 och 15 gånger per dag.

OBS !
Som hyresvärd lade jag mig inte i hur de skötte sina hästar.
Vid avflyttningen sa de, - Vi kan inte ha våra hästar i ett stall där det finns människor som inte kan häst..
De flyttade från stallet pgr, av att de fick stallplats närmare bostaden men där blev de bara kvar ca 1-2 månader innan de var samma problem i det stallet och även i den hyrda bostaden..