En hyresgäst
Hästar ska vara ute så mycket som möjligt, sa hon ofta...
Hon hade sin hästar ute mellan 8 och 14 året runt
Absolut inte ute på natten, då alla hästar är mörkrädda och rädda för andra djur
Hästar ska gå i stora hagar och ha det så naturligt som det bara går, sa hon ofta...
Hon hade sin häst i 4*4 m året runt, utifall den skulle skada sig.
Hon sa- utifall ett vilt djur skulle komma så skulle hästen inte ha en chans att hoppa ut ur hagen, då den inte skulle få någon ansatts att hoppa över staketet..
Hästar ska ha täcke året om så de inte fryser eller blir solbrända under sommaren.
Hästar ska äta naturlig hästmat varpå hon fodrade med hö året runt.
Lät endast hästen gå i hage som först var ordentligt betad av annan häst.
Hästar ska inte ridas så de blir svettiga, hon promenerade med sin häst allt som oftast.
Hästar går inte/ får inte att spola/as av med vatten.
Hästar får inte ridas på för hårt eller för mjukt underlag.
Man ska inte rida i skogen om det inte finns en ordentligt ordnad stig för ändamålet
söndag 20 februari 2011
fredag 18 februari 2011
För många häster helt enkelt..
Hade under något år en flicka och hennes far som hyresgäster i stallet.
De hade vid denna tidpunkt 9 st hästar varav 3 var fölungar födda under året ca 140 i mkh,
3 st unghästar under 3 år på ca 160 cm i mkh och de tre märrarna var stora hästar på ca 170 cm i mkh.
Dessa hästar skulle nu ingå i kollektivskötseln med övriga 7 hyresgästerna i stallet.
Det gick väl skapligt till att börja med...
Vid denna tidpunkt tog varje hyrsegäst 1-2 skötselpass/häst och vecka..
Det vill säga 9-18 pass i veckan för denna flickan och pappan.
Flickan hade skaffat sig ett par medhjälpare och även de blev givetvis involverade i skötselpassen för att det skulle gå ihop för dem.
De slet verkligen för att det skulle fungera under de första veckorna men sen började problemen..
De halkade efter flera pass i veckan ..
Dessutom är det ju inte alltid så lätt att handskas med unga hästar för alla.
Det knorrades lite här och där det märkte vi allt.
Vi ville denna gång inte lägga oss i det hela utan höll oss avvacktande och bara iaktog det hela från sidan så att säga.
En dag kom en av de andra hyresgästerna och ville prata och det visade sig att det gällde "9-hästarsägaren"
Hon tog ju inte sina pass som hon skulle utan nu hade de bara tagit 5-6 pass per vecka under senaste veckorna..
Vad vill du jag ska göra åt detta sa jag..
Du måste som hyresvärd prata med henne och få henne att ta fler pass helt enkelt sa hyresgästen till mig.
Kan inte du göra det själv eftersom det är det är dig det hela berör, vore ju enklast om klagomålet kommer från den det berör sa jag då.
Nja vet inte om jag vågar fick jag till svar då.. Jodå hon är väl inte farlig sa jag..
Ja, ja tiden gick och jag hörde inget på ett tag om detta utan det verkade flyta på i kollektivstallet..
Trode jag ja, till den dag en annan hyresgäst kommer till mig igen och ber mig säga upp 9-hästarsägeren...
Vad nu då sa jag vad menar du ?
Hon tar nu bara 4-5 pass i veckan, det håller inte att vi övriga ska sköta hennes hästar och dessutom tar hon bara morgon eller kvällsfodringar inga in eller utsläpp, det som är det jobbigaste passsen under dagen.
jag ska prata med henne lovade jag då.
Den dagen var det hennes pappa som kom och skötte om hästarna så jag pratade med honom om det hela.
Pappan blev helt vansinnig direkt när jag kom och ville prata om detta med skötselpassen.
Det resulterade i att jag fick en skottkärra kastad efter mig två gånger varav den ena gången fick jag den på smalbenet och rejält blodvite uppstod...
Det visade sig att det hade nog tjatats en hel del om detta både hemma och i stallet, helt utan min vetskap, så han vart vansinnig och bröt ihop helt och hållet, skrikandes och gormandes satte han sig sen i bilen och åkte från stallet i våldsam fart.
Han lämnade 2 hästar på stallgången och stallet i en enda röra så som det kan vara när man håller på att mocka..
Jag ringde dottern och berättade vad som hänt och fick till svar att han är sä där ibland, ta inte åt dig.
Hon skulle direkt åka från jobbet och ta hand om stallet och hästarna sa hon och bad även om ursäkt för pappans utbrott...
När hon kom till stallet pratade vi igenom det hela och hon lovade att bättring skulle genast ske och skötselpassen skulle fyllas i så inga andra hyresgäster skulle bli lidande mer.
Hon jobbade ju heltid och hade det lite svårt med att få tiden att räcka till i veckorna.
Vi beslutade att jag skulle gå in och hjälpa hennen mot ersättning, med viss skötsel under en period för att underlätta det hela.
Hon berättade då även att 7 av hästarna var hennes pappas och hon hade bara 2 så hon hade ju tagit sina skötselpass tyckte hon....pappan skulle då ta mellan 7 -14 pass/vecka.
Bara det att pappan närmade sig de 70 åren och hade ingen som helst hästvana-kunskap
Utan han tyckte det bara var kul med djuren och aveln..
Nu var det så att flickan skrivit på kontraktet på alla stallplatserna och hon hade huvudansvaret ansåg vi.
Det fungerade nu bra under någon månad då vi hjälpte henne med skötselpassen.
Så en dag kom hon och sa att jag har inte möjlighet att ersätta er för hjälp med våra hästar längre utan nu måste vi lösa det själva igen sa hon.
Ja visst, det är ert beslut inga problem för mig sa jag.
Det gick några veckor igen tills nästa utbrott....
Då kom ett par av de andra hyresgäster och ville säga upp sig och de sa även att de andra skulle säga upp sig om inte 9-hästarsägaren slutade att missköta skötselpasssen.
Vi får väl ta tag i det hela igen då....
Pratade med henne igen och nu blev hon riktigt ilsken och började anklaga mig att driva stallet fel och att hon minsan inte skulle sköta allt i stallet.
Så är det ju när man har många hästar, det tar mycket tid och det blir många skötselpass om man väljet att stalla upp i kollektivstall sa jag och det var hon ju fult medveten om, både nu och vid tillträdet.
Men vi tog till slut beslutet att hon skulle sägas upp och avflytta innom en månad.
Några dagar efter uppsägningen rullar tidningsreporter bil och en polisbil in på stallplan..
jag var som vanligt i stallet och gick dem till mötes för att se vad som var på gång...
Journalisten var mycket upprörd och härjade om att hyresvärden i detta stall hade sagt upp en hyresgäst felaktigt och det hela skulle minsann tas upp i tidningen och sedan polisanmälas och sedan dras till domstol...
Vet du var denna idiot finns sa hon till mig... ja det är jag som är idioten svarade jag och sträckte fram handen för att hälsa och pressentera mig..
Dock kom ingen hand fram för att möta min hand...
Hon ville att jag skulle berätta vad jag höll på med, så jag berättade i lungt och stilla hur vi hade det i stallet och hur det hela drivs..
Poliserna stog vid sidan om mig hela tiden och tittade ömsom på mig och ömsom på varandra och skakade på sina huvuden ibland.
De åkte snart med komentaren, vad ska vi göra här tokiga hästhyresgäster har vi inte tid med..
Journalisten intervjuvade även hyresgästen senare under dagen och jag tror hon insåg att, hyresgästen hade gjort bort sig som ringt efter en reporter om detta..
Hyresgästen hade brutit mot minst 6 av 10 punkter i hyreskontraktet.
Något reportage blev det inte i tidningen och ingen domstol heller...
Hyresgästen flyttade till annat stall innom några veckor och de övriga hyresgästerna stog kvar och lugnet lade sig i stallet igen..
Det har under följande åren efter detta ringt ett flertalet stall/gårdsägare och velat ha referenser på 9-hästarsägaren som nu tydligen har 14 hästar..
Vi har svarat att här i stallet fungerade det inte, i och med att vi hade kollektivskötsel.
De fick lov att flytta härifrån pgr av att det inte fungerade i detta stall men tror nog de kan nog fungera bra på annat ställe för dem.
Det som är ännu mer lustigt är att några av de hyresgästerna som gnällde och klagade mest på 9-hästarsägaren, sade upp sig efter en tid för att flytta till annat stall.
Motiveringen vara att de saknade 9-hästarsägaren så himla mycket, vi hade ju så himla trevligt tillsammans....
De hade vid denna tidpunkt 9 st hästar varav 3 var fölungar födda under året ca 140 i mkh,
3 st unghästar under 3 år på ca 160 cm i mkh och de tre märrarna var stora hästar på ca 170 cm i mkh.
Dessa hästar skulle nu ingå i kollektivskötseln med övriga 7 hyresgästerna i stallet.
Det gick väl skapligt till att börja med...
Vid denna tidpunkt tog varje hyrsegäst 1-2 skötselpass/häst och vecka..
Det vill säga 9-18 pass i veckan för denna flickan och pappan.
Flickan hade skaffat sig ett par medhjälpare och även de blev givetvis involverade i skötselpassen för att det skulle gå ihop för dem.
De slet verkligen för att det skulle fungera under de första veckorna men sen började problemen..
De halkade efter flera pass i veckan ..
Dessutom är det ju inte alltid så lätt att handskas med unga hästar för alla.
Det knorrades lite här och där det märkte vi allt.
Vi ville denna gång inte lägga oss i det hela utan höll oss avvacktande och bara iaktog det hela från sidan så att säga.
En dag kom en av de andra hyresgästerna och ville prata och det visade sig att det gällde "9-hästarsägaren"
Hon tog ju inte sina pass som hon skulle utan nu hade de bara tagit 5-6 pass per vecka under senaste veckorna..
Vad vill du jag ska göra åt detta sa jag..
Du måste som hyresvärd prata med henne och få henne att ta fler pass helt enkelt sa hyresgästen till mig.
Kan inte du göra det själv eftersom det är det är dig det hela berör, vore ju enklast om klagomålet kommer från den det berör sa jag då.
Nja vet inte om jag vågar fick jag till svar då.. Jodå hon är väl inte farlig sa jag..
Ja, ja tiden gick och jag hörde inget på ett tag om detta utan det verkade flyta på i kollektivstallet..
Trode jag ja, till den dag en annan hyresgäst kommer till mig igen och ber mig säga upp 9-hästarsägeren...
Vad nu då sa jag vad menar du ?
Hon tar nu bara 4-5 pass i veckan, det håller inte att vi övriga ska sköta hennes hästar och dessutom tar hon bara morgon eller kvällsfodringar inga in eller utsläpp, det som är det jobbigaste passsen under dagen.
jag ska prata med henne lovade jag då.
Den dagen var det hennes pappa som kom och skötte om hästarna så jag pratade med honom om det hela.
Pappan blev helt vansinnig direkt när jag kom och ville prata om detta med skötselpassen.
Det resulterade i att jag fick en skottkärra kastad efter mig två gånger varav den ena gången fick jag den på smalbenet och rejält blodvite uppstod...
Det visade sig att det hade nog tjatats en hel del om detta både hemma och i stallet, helt utan min vetskap, så han vart vansinnig och bröt ihop helt och hållet, skrikandes och gormandes satte han sig sen i bilen och åkte från stallet i våldsam fart.
Han lämnade 2 hästar på stallgången och stallet i en enda röra så som det kan vara när man håller på att mocka..
Jag ringde dottern och berättade vad som hänt och fick till svar att han är sä där ibland, ta inte åt dig.
Hon skulle direkt åka från jobbet och ta hand om stallet och hästarna sa hon och bad även om ursäkt för pappans utbrott...
När hon kom till stallet pratade vi igenom det hela och hon lovade att bättring skulle genast ske och skötselpassen skulle fyllas i så inga andra hyresgäster skulle bli lidande mer.
Hon jobbade ju heltid och hade det lite svårt med att få tiden att räcka till i veckorna.
Vi beslutade att jag skulle gå in och hjälpa hennen mot ersättning, med viss skötsel under en period för att underlätta det hela.
Hon berättade då även att 7 av hästarna var hennes pappas och hon hade bara 2 så hon hade ju tagit sina skötselpass tyckte hon....pappan skulle då ta mellan 7 -14 pass/vecka.
Bara det att pappan närmade sig de 70 åren och hade ingen som helst hästvana-kunskap
Utan han tyckte det bara var kul med djuren och aveln..
Nu var det så att flickan skrivit på kontraktet på alla stallplatserna och hon hade huvudansvaret ansåg vi.
Det fungerade nu bra under någon månad då vi hjälpte henne med skötselpassen.
Så en dag kom hon och sa att jag har inte möjlighet att ersätta er för hjälp med våra hästar längre utan nu måste vi lösa det själva igen sa hon.
Ja visst, det är ert beslut inga problem för mig sa jag.
Det gick några veckor igen tills nästa utbrott....
Då kom ett par av de andra hyresgäster och ville säga upp sig och de sa även att de andra skulle säga upp sig om inte 9-hästarsägaren slutade att missköta skötselpasssen.
Vi får väl ta tag i det hela igen då....
Pratade med henne igen och nu blev hon riktigt ilsken och började anklaga mig att driva stallet fel och att hon minsan inte skulle sköta allt i stallet.
Så är det ju när man har många hästar, det tar mycket tid och det blir många skötselpass om man väljet att stalla upp i kollektivstall sa jag och det var hon ju fult medveten om, både nu och vid tillträdet.
Men vi tog till slut beslutet att hon skulle sägas upp och avflytta innom en månad.
Några dagar efter uppsägningen rullar tidningsreporter bil och en polisbil in på stallplan..
jag var som vanligt i stallet och gick dem till mötes för att se vad som var på gång...
Journalisten var mycket upprörd och härjade om att hyresvärden i detta stall hade sagt upp en hyresgäst felaktigt och det hela skulle minsann tas upp i tidningen och sedan polisanmälas och sedan dras till domstol...
Vet du var denna idiot finns sa hon till mig... ja det är jag som är idioten svarade jag och sträckte fram handen för att hälsa och pressentera mig..
Dock kom ingen hand fram för att möta min hand...
Hon ville att jag skulle berätta vad jag höll på med, så jag berättade i lungt och stilla hur vi hade det i stallet och hur det hela drivs..
Poliserna stog vid sidan om mig hela tiden och tittade ömsom på mig och ömsom på varandra och skakade på sina huvuden ibland.
De åkte snart med komentaren, vad ska vi göra här tokiga hästhyresgäster har vi inte tid med..
Journalisten intervjuvade även hyresgästen senare under dagen och jag tror hon insåg att, hyresgästen hade gjort bort sig som ringt efter en reporter om detta..
Hyresgästen hade brutit mot minst 6 av 10 punkter i hyreskontraktet.
Något reportage blev det inte i tidningen och ingen domstol heller...
Hyresgästen flyttade till annat stall innom några veckor och de övriga hyresgästerna stog kvar och lugnet lade sig i stallet igen..
Det har under följande åren efter detta ringt ett flertalet stall/gårdsägare och velat ha referenser på 9-hästarsägaren som nu tydligen har 14 hästar..
Vi har svarat att här i stallet fungerade det inte, i och med att vi hade kollektivskötsel.
De fick lov att flytta härifrån pgr av att det inte fungerade i detta stall men tror nog de kan nog fungera bra på annat ställe för dem.
Det som är ännu mer lustigt är att några av de hyresgästerna som gnällde och klagade mest på 9-hästarsägaren, sade upp sig efter en tid för att flytta till annat stall.
Motiveringen vara att de saknade 9-hästarsägaren så himla mycket, vi hade ju så himla trevligt tillsammans....
måndag 24 januari 2011
En del avancerar fort här i livet...
Vi hade för ett par år sedan en ung hyresgäst som hyrde in sitt dräcktiga sto i stallet.
Det var väl just inga större problem med varken hyresgästen, hästen eller samarbetet i stallet med övriga.
Hyresgästen hade mest problem själv med hur hon skulle handha sina hästar.
Hur leder man en häst ?
Hur leder man en fölunge ?
Hur mycket foder ska en fölmärr ha ?
Ska man ringa vetrinär när stot fölar eller ska man lasta stoet och åka direkt till ATG ?
Hur gör man för att rida i form ?
Hur longerar man ?
Hur rider/kör man in sin häst ?
Hur.......... m.m
Vi som hyresvärdar svarade på alla frågor vi kunde och hjälpte hyresgästen så gott vi förmådde i alla lägen.
Nu något år senare hittade jag en hemsida med bla detta..
Vi tar emot alla typer av hästar för utbildning inom in/ridning och in/körning föder även upp hästar.
Utbildar unghästar och säljer hästar, tränar upp och visar hästar vid championat och kvaliten.
Ridtränar upp hästar tom grand prix.
Det är verkligen kul att det går bra för folk...
Det var väl just inga större problem med varken hyresgästen, hästen eller samarbetet i stallet med övriga.
Hyresgästen hade mest problem själv med hur hon skulle handha sina hästar.
Hur leder man en häst ?
Hur leder man en fölunge ?
Hur mycket foder ska en fölmärr ha ?
Ska man ringa vetrinär när stot fölar eller ska man lasta stoet och åka direkt till ATG ?
Hur gör man för att rida i form ?
Hur longerar man ?
Hur rider/kör man in sin häst ?
Hur.......... m.m
Vi som hyresvärdar svarade på alla frågor vi kunde och hjälpte hyresgästen så gott vi förmådde i alla lägen.
Nu något år senare hittade jag en hemsida med bla detta..
Vi tar emot alla typer av hästar för utbildning inom in/ridning och in/körning föder även upp hästar.
Utbildar unghästar och säljer hästar, tränar upp och visar hästar vid championat och kvaliten.
Ridtränar upp hästar tom grand prix.
Det är verkligen kul att det går bra för folk...
onsdag 12 januari 2011
Kul..
Kul att så många läser på denna sida,
Ni lägger ner sån energi på denna blogg har jag nu förstått.
Både vänner och andra........
Vill bara skriva åter igen, ta åt er, känn igen er, skratta, gråt eller vad Ni vill.
Fick faktiskt tipset till denna blogg av en fd hyresgäst:
- Man borde skriva en bok om alla olika typer av stallhyresgäster man haft under åren.
Detta har jag nu gjort fast i en mordernare version, i denna blogg.....
Kul att höra att just DU som gav mig tipset läser i min blogg nu, tack för ditt tips.
Ni lägger ner sån energi på denna blogg har jag nu förstått.
Både vänner och andra........
Vill bara skriva åter igen, ta åt er, känn igen er, skratta, gråt eller vad Ni vill.
Fick faktiskt tipset till denna blogg av en fd hyresgäst:
- Man borde skriva en bok om alla olika typer av stallhyresgäster man haft under åren.
Detta har jag nu gjort fast i en mordernare version, i denna blogg.....
Kul att höra att just DU som gav mig tipset läser i min blogg nu, tack för ditt tips.
tisdag 7 december 2010
Toapapper..
I stallet har vi en liten torrtoalett.
På toaletten finns det toapapper att torka sig med.
Detta köper jag in när jag är och handlar och då hästverksamhet
inte är så lönsamt så gäller det att hålla i alla pengar.
Själv tycker jag att det kvittar vilket märke det är på pappret, bara det finns där.
En hyrresgäst ( +50år) kommer en dag till mig och säger:
Varför har du Euroshoppertoapapper på toan ?

Äh va, vadå ? svarade jag lite taffligt..
Du som har så stort fint stall ska väl inte ha sånt billigt skitpapper på toan sa hon då..
Äh va, vadå säger jag igen....
Sån billig skit torkar man sig inte ens i röven med säger hon då..
Det ska vara Lambi eller nått annat som är dyrare än Euroshopper i allafall.
Ähh, säger jag igen.....
Ähh, säger jag igen.....
Då får du väl ta med dig eget toapapper då hasplar jag ur mig...
Klädkoden i stallet...
Hade varit på Klädjätten och inhandlat lite nya stallkläder.
Lite enkla sköna kläder, kortärmade skjortor och stretchjeans.
En dag står jag och pratar med en hyresgäst ( +50år) i stallet.
Vi kommer in på kläder och mode..
Hyresgästen säger att de fulaste kläder jag vet är de som de har på Klädjätten.
Skulle aldrig sänka mig så lågt att handla kläder där eller ens sätta min fot i den affären.
Sån där billig skit som de säljer skulle jag aldrig ta på mig, jag är ingen fattiglapp.
jag använder bara fina och dyra kläder, sa hon sen.
Tillägas ska att hon nästan alltid går klädd i kläder med reklamloggos och mjuka stretchjeans.
Då berättar jag att allt jag har på mig den dagen kommer från Klädjätten.
Men, men köper du kläder där, du som har det så bra, säger hon då..
Vid ett tillfälle så möter jag hyresgästens mamma på Klädjätten, vi pratar lite en stund.
Hon berättar att hon är där och handlar kläder åt sin dotter,
hon vägrar fortfarandde köpa sina kläder själv ..
På en gemensam fest vid ett senare tillfälle ser jag att hyresgästen har de nya jeansen och långärms t-shirten på sig, det som mamman köpt på Klädjätten..


Vad ska man säga ??
Lite enkla sköna kläder, kortärmade skjortor och stretchjeans.
En dag står jag och pratar med en hyresgäst ( +50år) i stallet.
Vi kommer in på kläder och mode..
Hyresgästen säger att de fulaste kläder jag vet är de som de har på Klädjätten.
Skulle aldrig sänka mig så lågt att handla kläder där eller ens sätta min fot i den affären.
Sån där billig skit som de säljer skulle jag aldrig ta på mig, jag är ingen fattiglapp.
jag använder bara fina och dyra kläder, sa hon sen.
Tillägas ska att hon nästan alltid går klädd i kläder med reklamloggos och mjuka stretchjeans.
Då berättar jag att allt jag har på mig den dagen kommer från Klädjätten.
Men, men köper du kläder där, du som har det så bra, säger hon då..
Vid ett tillfälle så möter jag hyresgästens mamma på Klädjätten, vi pratar lite en stund.
Hon berättar att hon är där och handlar kläder åt sin dotter,
hon vägrar fortfarandde köpa sina kläder själv ..
På en gemensam fest vid ett senare tillfälle ser jag att hyresgästen har de nya jeansen och långärms t-shirten på sig, det som mamman köpt på Klädjätten..


Vad ska man säga ??
Leveransen som försvan...
Hade hjälpt en kund med lastning av hästar i ett annat stall än vårat...
Som tack för detta skulle jag få hemlevererat flera små 100-pinnars harvar..

Dessa harvar har aldrig dykt upp....
Härrom dagen träffade jag kunden i en affär..
Vi pratade lite runt om hästar och lite annat.
Sen säger han att, jag var hos dig med lastbilen för att leverera harvarna jag lovat dig...
När jag var i ditt stall träffade jag en av tjejerna i stallet..
Hon sa att du hade slutat med hästar och lagt ner stallverksamheten..
Så jag fick åka hem igen med harvarna, sa han..
Har du slutat med hästar frågade han sen ?
Nej fick jag fram, det har jag verkligen inte gjort.
Då kommer jag med harvarna en dag till dig.
Vad ska man säga, vilka underliga hyresgäst..
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)