måndag 24 januari 2011

En del avancerar fort här i livet...

Vi hade för ett par år sedan en ung hyresgäst som hyrde in sitt dräcktiga sto i stallet.
Det var väl just inga större problem med varken hyresgästen, hästen eller samarbetet i stallet med övriga.
Hyresgästen hade mest problem själv med hur hon skulle handha sina hästar.
Hur leder man en häst ?
Hur leder man en fölunge ?
Hur mycket foder ska en fölmärr ha ?
Ska man ringa vetrinär när stot fölar eller ska man lasta stoet och åka direkt till ATG ?
Hur gör man för att rida i form ?
Hur longerar man ?
Hur rider/kör man in sin häst ?
Hur.......... m.m

Vi som hyresvärdar svarade på alla frågor vi kunde och hjälpte hyresgästen så gott vi förmådde i alla lägen.

Nu något år senare hittade jag en hemsida med bla detta..

Vi tar emot alla typer av hästar för utbildning inom in/ridning och in/körning föder även upp hästar.
Utbildar unghästar och säljer hästar, tränar upp och visar hästar vid championat och kvaliten.

Ridtränar upp hästar tom grand prix.

Det är verkligen kul att det går bra för folk...

onsdag 12 januari 2011

Kul..

Kul att så många läser på denna sida,
Ni lägger ner sån energi på denna blogg har jag nu förstått.
Både vänner och andra........

Vill bara skriva åter igen, ta åt er, känn igen er, skratta, gråt eller vad Ni vill.

Fick faktiskt tipset till denna blogg av en fd hyresgäst:
- Man borde skriva en bok om alla olika typer av stallhyresgäster man haft under åren.

Detta har jag nu gjort fast i en mordernare version, i denna blogg.....
Kul att höra att just DU som gav mig tipset läser i min blogg nu, tack för ditt tips.

tisdag 7 december 2010

Toapapper..

I stallet har vi en liten torrtoalett.
På toaletten finns det toapapper att torka sig med.
Detta köper jag in när jag är och handlar och då hästverksamhet
inte är så lönsamt så gäller det att hålla i alla pengar.
Själv tycker jag att det kvittar vilket märke det är på pappret, bara det finns där.
En hyrresgäst ( +50år) kommer en dag till mig och säger:
Varför har du Euroshoppertoapapper på toan ?

Äh va, vadå ? svarade jag lite taffligt..
Du som har så stort fint stall ska väl inte ha sånt billigt skitpapper på toan sa hon då..
Äh va, vadå säger jag igen....
Sån billig skit torkar man sig inte ens i röven med säger hon då..
Det ska vara Lambi eller nått annat som är dyrare än Euroshopper i allafall.
Ähh, säger jag igen.....
Då får du väl ta med dig eget toapapper då hasplar jag ur mig...





Klädkoden i stallet...



Hade varit på Klädjätten och inhandlat lite nya stallkläder.
Lite enkla sköna kläder, kortärmade skjortor och stretchjeans.

En dag står jag och pratar med en hyresgäst ( +50år) i stallet.
Vi kommer in på kläder och mode..

Hyresgästen säger att de fulaste kläder jag vet är de som de har på Klädjätten.
Skulle aldrig sänka mig så lågt att handla kläder där eller ens sätta min fot i den affären.
Sån där billig skit som de säljer skulle jag aldrig ta på mig, jag är ingen fattiglapp.
jag använder bara fina och dyra kläder, sa hon sen.

Tillägas ska att hon nästan alltid går klädd i kläder med reklamloggos och mjuka stretchjeans.

Då berättar jag att allt jag har på mig den dagen kommer från Klädjätten.
Men, men köper du kläder där, du som har det så bra, säger hon då..

Vid ett tillfälle så möter jag hyresgästens mamma på Klädjätten, vi pratar lite en stund.
Hon berättar att hon är där och handlar kläder åt sin dotter,
hon vägrar fortfarandde köpa sina kläder själv ..

På en gemensam fest vid ett senare tillfälle ser jag att hyresgästen har de nya jeansen och långärms t-shirten på sig, det som mamman köpt på Klädjätten..

Vad ska man säga ??

Leveransen som försvan...

Hade hjälpt en kund med lastning av hästar i ett annat stall än vårat...

Som tack för detta skulle jag få hemlevererat flera små 100-pinnars harvar..


Dessa harvar har aldrig dykt upp....

Härrom dagen träffade jag kunden i en affär..

Vi pratade lite runt om hästar och lite annat.

Sen säger han att, jag var hos dig med lastbilen för att leverera harvarna jag lovat dig...

När jag var i ditt stall träffade jag en av tjejerna i stallet..

Hon sa att du hade slutat med hästar och lagt ner stallverksamheten..


Så jag fick åka hem igen med harvarna, sa han..

Har du slutat med hästar frågade han sen ?

Nej fick jag fram, det har jag verkligen inte gjort.

Då kommer jag med harvarna en dag till dig.


Vad ska man säga, vilka underliga hyresgäst..

fredag 15 oktober 2010

Den snygga killen.

Vi hade under en tiden en väldigt snygg, charmig och vältalig kille som hyrde stallplats..
Flickorna flockades runt honom alla dagar, i stallet.
Han hade alltid ett gäng söta flickor runt sig var han än gick eller red för den delen med.
han var ganska duktig på att rida sin häst.

Men oj vad hade hänt..
En dag var det inga flickor runt honom längre...
Fick höra av en gemensam bekant att han släppt bomben till sina tjej kompisar... han var bög.

Så snart började det drälla med söta killar i stallet.. oj vad söta och rara all de var då...
De sålde hästen efter en tid och slutade med hästar vad jag vet..

onsdag 13 oktober 2010

Lösdrift = ingen skötsel...?

Hade under nått drygt år en tjej som hyrde in sina hästar i lösdriften.
Till en början hade hon 2 stora halvblod och 2 små ponnyer.


I hyran skulle ingå att:
Vi skulle sköta daglig stråutfodring och se till att de hade vatten i hagen och
även se till att hästarna var i hagen.
Vi skulle även höra av oss till ägaren om vi såg nått som inte var bra.
Något hyresavtal missades att skrivas, då hyresgästen och jag kom överens om ovanstående muntligt och samma hyra skulle betalas varje månad....

Hon skulle se till att det fanns hösilagebalar tillgängligt för oss, liggandes utanför hagen.
Hon skulle komma till hästarna minst en gång per dag och hon och hennes dotter skulle jobba med hästarna.

De första veckorna kom hon ut till sina hästar nästan varje dag men hon gjorde inget med dem..
Sen blev det längre mellan besöken hos hästarna...
Hon var väl kanske ute hos hästarna var annan månad..

En farbror ringde en dag mig och varnade för denna hyresgäst att hon kommer inte att betala för sig, se till att bli av med henne det fortast du kan, bara så du vet sa han...

Någon dag senare ringde en kvinna och berättade att hon ägde den ena ponnyn.
Hon hade lånat ut den för att tjejen skulle ta föl på henne..

Ett tag senare ringer ytterligare en farbror och talar om att tjejen inte betalt för de 2 stora hästarna och även berättade han att hon hade 4 till hästar i annat stall.
Där betalade hon inte för sig heller..

Den ena lilla ponnyn var mycket tjock och misskött i pälsen.
Under en vecka stod hon bara på ett ställe och gick inte överhuvudtaget.
jag ringde flera gånger den veckan till ägaren och påtalade detta och fick till svar att hon var så gammal och det var inget att bry sig om... Hon piggnar nog till snart..

jag ringde ägaren flertalet gånger och meddelade att hästarna hade div småskador men fick till svar då att det inte var nått att bry sig om..
Ringde även flera gånger och påtalade att det var dax att verka hästarna.


Efter en tid började hyresinbetalningarna att släpa efter...Skälen var många och skiftande...Hon var sjuk och hade inga pengar, hon låg på sjukhus, hon hade krockat med bilen, hon var på begravning, hon hade inte hunnit ta ut pengar, hon hade inte haft tillgång på dator etc m.m
Under sista våren tog hösilaget slut och jag ringde flertalet gånger och påtalade detta.
-De får klarar sig utan nu på våren, lite gräs finns ju i hagen blev svaret...

De andra i stallet började undra...
Hästarna var magra och hovarna såg ganska eländiga ut med...

Någon ringde till djurskyddet och de kontaktade mig..
En dag kom en inspektör ut och hon konstaterade att det handlade om misskötsel.
Hon undrade om vi hade något skriftligt hyresavtal, om inte se till att skriva ett sa hon.

Ännu ett möte bokades in tillsammans med hästägaren.
Ägaren och inspektören och jag går ut i hagen med hästarna.
Inspektören påtalar att hästarna är misskötta.
Då svarar hästägaren att hon inte tyckte det gick någon större nöd på dem, men hon skulle se vad hon kunde göra.. Inspektören skrev ut ett vite på att hästarna skulle ha fodrats upp och verkats inom viss tid. Sen skulle hon komma åter och kontrollera att det sköttes ordentligt.
Hyresgästen bad senare om att får ett skriftligt avtal, vilket vi satte oss och skrev ihop gemensamt. Hon skrev på detta avtal och längst ner skrev hon att hon sa upp sig till nästa månad..
Hästarna står kvar den månaden och nästkommande och även någon vecka in på nästa.
Hyresgästen lovar att komma och mocka ur och betala resterande hyror..
Ett par ungdomar kommer en dag och kör ut några kärror gödsel ur lösdriften, tröttnar dock ganska snabbt då det var mycket tungt.
Vi mockade själva ur resterade gödsel, tog oss ca 3 timmar..

Några pengar har vi inte fått ännu...
saknas drygt 10 000:-