onsdag 15 september 2010

Ponnys...

Hade en yngre tjej som hade flera ponnys inhyrda i stallet uinder nått år..
Alla hästarna skulle komma från samma ägare och en av hästarna skulle vara tjejens egen.
De andra två hade hon på foder som sälskap till de andra två..
Hon gjorde väl just inte så mycket med sina hästar utan de gick mest i hagen och skrotade..
Besöken hos hästarna blev allt mer sällan.
När vi inte sett tjejen hos hästarna under en månad så hörde vi av oss kollade så allt var bra...
-Jo då allt var bra, men man behöver ju inte se till sin häst varje dag under sommaren var svaret vi fick...
Här måste man titta till sin häst varje dag upplyste vi henne om..
-Oj då då ska jag komma varje dag framöver, sa hon då.
Rätt som det var så skulle de två sälskapshästarna åka tillbaka till sin ägare.
Bara den ena ponnyn blev kvar över sommaren.
Mer sällan kom hon till stallet och vi började undra igen när hon inte dök upp och tittade till sin häst.
Två månader gick och vi fick ringa och fråga efter henne igen..
-Vill du köpa min häst fick jag höra då...
Nej vi ska inte ha fler hästar..
Veckorna gick och plötsligt en eftermiddag så kommer tjejen till mig och säger upp sin stallplats.
Efter en stund kommer en transport och då berättar tjejen att hon sålt sin häst.
OK tänkte jag och tack för den här tiden sa jag till henne.
Allt frid och fröjd......
Efter några månader kommer en familj och ringer på här hemma och frågar efter en viss ponny som skulle stå uppstallad här på gården....
-Vilken hage går han i frågar tjejen...
Då får jag ju berätta att ponnyn är såld och inte finns kvar här på gården längre.
- Oj då, vi hade bara lånat ut ponnyn till tjejen, vi har alla ponnyns papper och pass.
De berättade även att de bara hade den ponnyn så de andra två tillhörde inte dem..
Utan det var rent ljug det med alltså....

De hade börjat att undra när de helt plötsligt inte fick någon kontakt med tjejen som lånat ponnyn..
De åkte till tjejen och satte sig och vänta på henne utan för hennes bostad..

Efter någon vecka fick jag ett meddelande att de lyckats att få tillbaka sin ponny igen och allt var nu frid och fröjd igen...