onsdag 15 september 2010

Så det blev..

Vi hade en familj som hyrde in två travhästar under många år.
Under två veckor skulle familjen åka utomlands.
Vi skulle ta hand om deras hästarna..
En dag när vi passade hästarna såg vi att en av dem haltade mycket.
Vi kollade över hästen och insåg snart att det nog var allvarligt.
Kontakt togs med ATG kliniken och vi fick en tid genast.
Vi röntgade hästen från många olika vinklar, inget syntes sa veterinären..
Ändå tyckte jag att det var nått på en av bilderna som såg lite skumt ut, vilket jag påtalade...
Det skulle se ut så sa vet. Å jag är inte bra på hur det ska se ut i skelettet..
Så vi åkte hem igen med hästen med order att hästen skulle gå ute så mycket som möjligt och att den skulle promeneras minst 2-3 ggr * 20 min/ dag.
Detta gjorde vi under en veckas tid och hästen blev snmäre och sämre och fick till slut feber..
Så en fredag straxt innan kl 13 hade benet svulnat upp likt en fotboll..
jag skulle bara känna lite lätt på svulnaden, dååååå sprak den och drygt 2 L var rann ut på golvet...
Ringde omedelbart till kliniken och sa att vi kommer ut omedelbart igen..
Fick till svar att de skulle straxt gå hem..
Bryr jag mig inte om, vi kommer nu.
Ja, ja kom då så får vi väl titta på det igen.
När vi kommit till kliniken görs en ny röntgen från en annan vinkel än förra gången och då ser vi tydligt vad som hänt...
Benet är brutet helt av..
Detta slutade med akut slakt på plats.
Kul att berätta för hästens ägare när de kom hem från sin semester...