onsdag 25 augusti 2010

Del 2. Skogshästen...

Hyresgästen med skogshästen:

Blev inkopplad för att börja att hantera hästen och vidare tömköra....

Ny fin loksele, träns och tömmar inköptes av ägaren.
En ny luningskälke köptes också till hästen.

jag jobbade på med hästen ett par dagar i veckan under några veckor och kom så långt att jag körde med luningskälken och några timmerstockar efter hästen.

Nu skulle mannen introduceras i arbetet, vi började med påselning....
Detta var ett svårt moment för mannen i familjen, då han aldrig selat en häst med loksele innan.

Vi fortsatte under en tid att jobba med hästen i tömkörning och vart efter skulle vi spänna för luningskälken.

Mannen hade mycket svårt att få i hop med att köra hästen och sen ha saker släpandes efter hästen var ännu svårare..
Inget konstigt i det, för det är svårt och en konst att köra med häst.

Men här började det att köra ihop sig, då jag anser att man måste ha regler och diciplin på sig själv och framför allt på sin häst..
Detta tyckte inte mannen inte var nödvändigt alls.

Så en dag när jag jobbade med hästen ute, körandes med luningskälken med en stock på, så skulle hästen inte gå igenom en vattenpöl....

( mannen gick brevid och försökte då och då att ta över tömmarna,
tyvärr utan någon vidare framgång, då han trasslade och tappade tömmarna hela tiden..)

Då ropade jag till på hästen och drev på hästen lite extra och styrde in den i pölen.
Vi vände runt och körde i pölen flera gånger tills hästen blev lugn med situationen.

Nu blev mannen irriterad och sa att jag var bra elak och hård mot hästen och tvingade den igenom pölen och dessutom flera gånger....

Hur skulle det se ut om hästen inte vill helt plötsligt ute i skogen, för att det är lite vatten framför fötterna.. sa jag då..

Mannen blev tjurig och vi avslutade övningen för dagen....

Fortsättning följer..