måndag 30 augusti 2010

Gödselredskapen o skottkärran



Under en höst meddelade vi alla hyresgäster att efter nyår kommer vi bli tvugna att höja hyran med 200:-/ box.

Oj, oj vilket bråkande och stökande det blev....

Flera hyresgäster valde att säga upp sig eftersom jag var så okamratlig, ojuste och höjde hyra så mycket för dem..

Några av hyresgästerna började att säga elaka ord och blänga på mig varje gång vi sågs. jag tyckte inte jag gjort nått fel, så jag sa bara Hej och ignorerade alla fula tillrop och fula miner...

Vi driver ju ett företag och vi driver ju inte stallet för att vi ska bli bästa vänner och kamrater med alla våra hyresgäster.

En dag var mer än hälften av gödselredskapen och en gödselkärra borta från stallet.
Självklart undrade hyresgästerna och även jag, var sakerna var någonstans..
Vi letade i hela stallet, hittade inget..
Då skrev jag på vår "vitatavla" har någon lånat sakerna så önskar jag att de förs tillbaka så snart som möjligt till stallet.
På morgonen efter så ringde det in till oss. En av hyresgästerna bad mig att komma ner till stallet genast...jag gick ner och blev invisad i st stallet där jag fick läsa på "vita tavlan"...Du hyresvärd är en djävla, förbannad idiot som gömmer våra redskap och anklagar oss för att ha snott dem.. De är våra och tillhör oss som hyr i St stallet.. jag hörde mig under dagen för bland hyresgästerna vad det var som var menades och vem som skrivit detta "trevliga meddelande" till mig, på "vita tavlan"


Så snart fick jag veta vem det var och gick och pratade med henne..

Vad menar du med att redskapen tillhör er sa jag ?
De är vår egendom som tillhör St stallet sa hon då...
Var är grejorna då sa jag...
Inte faan vet jag, du har väl gömt dem för oss svarade hon..
Tror du att vi hyr ut stallplatser och har köpt in saker för att sen göma dem för hyresgästerna, tror du vi tjänar nått på det sa jag till henne då..
Inte faan vet jag du är ju en dum idiot och kan fara åt helvete sa hon då...

Några dagar senare råkar jag titta in i hennes hästtransport och vad ser jag där, jo flera av redskapen och en av våra skottkärror...

Transporten är väl låst så jag får be henne på kvällen att öppna den och ta ut redskapen och lämna dem åter..
Vilket hon gjorde under protester..Alla redskapen är uppmärkta med vårt stallnamn, lite pinsamt för henne kanske....
Två högafflar och en skyffel hittades senare i hennes gamla hösilage utanför stallet. En gödselgrep hittades i gödselstacken...


Så dumt det kan bli...