onsdag 25 augusti 2010

Del 3. Skogshästen

Denna dag kom mannen till mig och sa:
-Till helgen ska vi ut i skogen och dra ut några kubik med timmer, med hästen.
Jahaja spännande, ska vi svarade jag...
Men du klarar ju inte att tömmköra hästen utan luningskälken, inne i ridhuset ännu....?
- Det är bara att lasta hästen i transporten och åka ut, du följer med sa han sen.
För det första så kan jag inte skog och för det andra så är ju inte hästen i kondition ännu samt att vi inte kan nått om skogskörning med häst sa jag
-Det gäller bara ca 2o st timmerstockar så det ska han väl klara, svarade mannen....

- Nu är det ju så här att man tar inte bara en häst och åker ut i skogen och drar ut timmer hur som helst, utan det krävs ju att man vet vad man gör..
Vi kan höra med en kille i Nykil som är mycket duktig på detta med skogskörning om han kan komma och hålla kurs för oss här hemma, innan vi ger oss ut i skogen själva, sa jag

-Nej det finns ingen anledning till att ta ut nån kille som kan skogskörning,
det kan jag själv har ju jobbat med att avverka skog i många år, fick jag till svar av mannen..

Mannen tjurade ihop och satte sig i sin bil och åkte från stallet...

Vi åkte inte ut i skogen med hästen den helgen......tack och lov...

Fick däremot höra av frun att jag sårat mannen mycket med mitt uttalande om att ringa in någon för att hjälpa oss igång med skogskörning på hemmaplan..