onsdag 25 augusti 2010

Lysrör eller inte..

Vi hade en familj som hyrde in flertalet hästar i vår lösdrift under ett par år..

Föräldrarna jobbade mycket, så dottern som var häst tjej la många timmar i stallet med familjens hästar.

Flickan tydde sig mycket till mig och var med mig nästan hela tiden, hon deltog fritt på många lektioner och var med på alla utritter som jag ordnade.
Då föräldrarna inte hade tid eller lust att vara med flickan i stallet.
Vi skjutsade även flickan (och hästen i bland) både hit och dit.
Hon läste sina läxor och åt mat nästan dagligen hos oss, under dessa år.
Föräldrarna kom inte och hämtade henne från stallet förens sent på kvällarna.

Den lilla flickan öppnade sig mer och mer till oss och sa att det hon önskade mest av allt att hennes mamma skulle se henne och att hon hade hoppats på att mamman skulle ge henne mer av sin tid nu när de hade hästar i familjen..
Men så hade det inte blivit och flickan grät ofta och mycket för detta..

Då vi tyckte synd om flickan ställde vi upp mer och mer på familjen,
för att som vi trodde, hjälpa dem..

Även familjens son var hos oss mellan varven då föräldrarna inte hade tid för honom eller han inte hade någon att vara med..

En dag kom mamman och sa att nu ska du få nått av oss..... Vi har beställt nya lysrör och en elektriker kommer ut och installerar dem åt dig, du får dem för att Ni ställt upp så mycket på vår lilla flicka i stallet....

Helt fantastiskt sa vi till varandra den kvällen, det finns folk som uppskattar vad vi gjort i alla fall.....

Åren gick och så kom en uppsägning, då familjen hittat ett stall närmare hemmet...
Hästarna och deras tillhörigheter försvann från stallet enligt avtalat.

Lösdriften ca 9*12m som de hyrt lämnades det året med ca 70 cm djup kompakt gödsel och massor med ruttet foder låg kvar utanför lösdriftshallen..

Veckorna gick och jag hörde av mig till familjen och frågade när de skulle städa av efter sig..
( avstädning ska ske av hyresgästen vid avflyttning eller mot betalning av hyresvärden, enligt vårt avtal på kontraktet.)

Då fick jag till svar att, de tänkte INTE städa av efter sig,
då vi fått lysrören av dem så skulle vi vara nöjda med det.
Skulle de behöva städa av efter sig med, så skulle de ta ner lysrören från stallet omedelbart...
140 st fulla och mycket tunga gödselkärror och ca 10 st kärror med ruttet foder körde vi ut efter dem... Så vi fick betala de lysrören dubbelt så att säga..

Pappan ser jag ibland i affären, han hälsar inte...
När jag möter sonen, skriker han som oftast FETTO efter mig...
( han väger själv minst tvåsiffrigt för mycket själv för sin ålder. )
När jag ser flickan, räcker hon nästan alltid ut tungan eller gör någon snygg grimas till mig..
Mamman har jag sett några gånger, hon hälsar inte heller..
Man blir så ledsen på folk ibland..