tisdag 10 augusti 2010

Hyresgästen som försvann..

Detta hände under ett par års tid då en familj hyrde in sin ponny i stallet.
Allt var frid och fröjd med dessa hyresgäster, de ställde alltid upp och hjälpte till när nått skulle fixas i och runt om stallet.
Mannen "lånade upp sig" på diverse maskiner och fixade lätt med div. material...
Hästen gjordes väl inte så mycket med i och för sig men som hyresvärd lägger jag mig inte i det.
Mannen hade alltid fina maskiner och nya telefoner med sig som han gärna visade för mig.

Det lustiga började när han under sommarbetet bara försvan.....ca maj-september
Ja, ja de är möjligt att de har varit i hagen och jag inte sett dem....
Jag ringde vid flera tillfällen för att höra att allt var bra, inget svar på mobilen och hemma var det baran nått av de små barnen som svarade -Han är bortrest eller att han jobbar mycket...

Året gick och han kom till hösten tillbaka lika glad och possitiv till allt......
Nästa sommar upprepade sig historian igen, de försvann i maj och nu kom ingen stallhyra heller in........ i juli fick jag på mannen, han sa
- Jag kollar tilll hästen varje dag kl 5.30 på morgonen när jag åker till jobbet..
OK tänkte jag det är väl inga problem, men hyran ska ju in..
Han sa - jag lägger den i din postlåda i stallet i morgon bitti.
Visst sa jag, det är ok...
jag frågade honom nu en sak _ var det mycket ete i hagen där hästarna går ?
Han svarade- naja det börjar väl bli lite tunt kanske...
Då förstog jag att hin INTE varit och kollat sin häst så nästa fråga blev då
- Vilken hage går hästarna i ?
-Ja där uppe bakom stallet, där de gått hela sommaren....
-Nej, där gick de endast i början av Maj sen har de gått i 2 andra hagar, Du har alltså inte kuollat till din häst på 2 månader ?
-Naej det ha ju varit mörkt på morgonen så jag har inte sett riktigt......

jag hade inget mer att tilläga man blir ju så paff när folk ljuger en rakt upp i ansiktet....
Efter ytterligare drygt en månad kom barnen och hämtade hästen och försvann hästen från stallet ridandes.

( 7 000:- bak i kassan )

Hörde efter någon månad att de fanns i ett stall lite längre bort,
så jag ringde och varnade den hyresvärden.

Den hyresvärdnen hade med blivit utan stallhyra med
Hon hade även fått höra att jag inte var klok som tyckte att hästarna skulle ses varje dag och att jag krävde in hyra på sommaren....


Åren har gått.....
Hade nu en hyresgäst som berättade att hon bodde granne med en lite lurig familj..
Det visade sig att frun i familjen var såå osams med mig på grund av en stallhyra..
Hon skulle ha skällt ut mig efter noter hette det.

Det lustiga är att jag har aldrig träffat eller ens pratat med frun...

Så berättade tjejen att det var denna familj som levde ett mycket kriminellt liv.
De ut nyttjade folk och hyrde in sin häst eller ett tag hade de även en hel gård med massor med hästar som de vägrade att betala hyra på...
Det lustiga här är att jag aldrig har träffat eller pratat med frun.

Att manen hade suttit i fängelse under 2 somrar..
pgr av att han stulit stora mängder elvaror på ett företag han var anstäld på.
och likadant på ett annat företag han senare jobbade på

Och där fick ju jag min lösning på varför han försvann........
Ett lite tragiskt slut på denna annars så trevliga killes hyresförhållande.