måndag 9 augusti 2010

Hästen måste vara pigg och på G.

Den här tiden sköttes uthyrningsstallet endast av hyresgästerna själva och hyresvärden var sällan inne i det stallet.

En hyresgäst som var MYCKET kunnig på det här med travhästar anlände till stallet med sin supertaggade travhäst..
Han upplyste alla länge och väl om hur duktig han var på detta med travhästar..

Hästen var näst intill ohanterbar och när de åkte ut till Mantorp för snabbjobb så skenade nästan alltid hästen på banan.
Travtänarna kunde inte förstå varför hästen var så galen, de var på gång att ge upp med hästen.
Detta berättade hyresgästen för mig när han kom hem efter en dags Mantorpresa..

Senare på kvällen kom vi att börja att prata lite och jag förstog snart att han inte var så kunnig innom detta med hästar.
Varvid jag frågade:
-Hur länge har du sysslat med hästar ?
Han svarade
- i snart 30 år.
- Oj sa jag och frågade genast nästa fråga..
- Då har du haft många hästar i ditt stall va ?
Han svarade:
Naej, jag spelat på "tippet" i snart 30 år och kan ALLT om hästar..
Inte haft nån egen häst inte..
-Ja haja svarade jag då..

En tid senare blev jag tillfrågad om jag kunde lära dem att longera hästen,
eftersom de inte på nått sätt kunde träna hästen hemma på gården,
annat än promenera med hästen.
De ville motionera hästen på nått sätt hemma som komplement till "Mantorpsjobbet"
-Ja vist sa jag, och lärde dem och hästen longering.

Några veckor senare såg jag att det blivit mycket större sand vallar i ena halvan av ridhuset, konstigt tänkte jag då...
Tills en kväll när de kom ner till ridhuset när jag själv var där och red..
De longerade i hysteriskt tempo endast i vänstervarv under ca en timma.
När de frågade mig om jag tyckte att de blivit duktiga på att longera svarade jag
- Varför longerar Ni bara åt vänster, jag lärde ju er åt båda håll med "varvbyte i farten" ?
De svarade att de sett att travlopp bara går i vänstervarv och det var det som skulle tränas..
Så var det ju så svårt att byta varv för då måste man ju hålla pisken i vänster hand....

Det var den kvällen jag blev inkopplad i travhästens träning.
Kul var det och jag gick och tog travtränar licens den hösten.

Åter till travhästen, den var ju sååå het i temperamentet samt att den verkade ha ont i magen, den bajsade väldigt konstigt, stönade mer än någon häst jag sett och hört...
Väldigt hårt bajs med..

Frågade när jag fick hästen i rid träning under några månader, vad han skulle ha att äta och hur mycket ?
Fick till svar att Betfor ska han ha för att vara riktigt på G och framåt..
-Hur mycket ska han ha av det?
-Ägaren visade glatt, en hel stor hink med torr Betefor, detta får han vid varje mål. ( 3ggr/dag)
Men han brukar inte äta upp allt på en gång, utan lite ligger alltid kvar i krubban till nästa mål.
så det får ligga kvar tills han äter upp det..

Oj, oj.....
Hur mycket hö äter han då ? frågade jag..
Hö vad är det fick jag till svar...
-Hö är grunden i hästfodring berättade jag för dem då...

Många och långa samtal blev det med denna hyresgäst under det året han hade häst i stallet.

Det roliga för mig var att hästen efter ett par månaders ridträning och totalt foderbyte faktiskt vann ett par travlopp..