onsdag 25 augusti 2010

Hon blev så krängt...

Denna hyresgäst hade sin fina lilla islandshäst hos oss i många år.


De fungerade mycket bra utan några som helst problem igentligen...




Tills den dagen vi var ute och red tillsammans. ( vilket vi gjorde ibland )


Intresserad som jag är av alla typer av hästar så försökte jag att fråga lite om islandshästens gångarter och rörelsemönster...


Eftersom jag får en del islandshästar på inridning och tillridning mellan varven, är det ju bra att veta mer om dem.


Det var helt ok sa ägaren att jag frågade på när vi red, jag störde inte henne med mina frågor...




När hästen töltar, vilken takt gör det den i frågade jag


och fick till svar att det var jämförbart med skritt som att skritta jättesnabbt.




Eftersom jag hade hört något om gristölt/pass så frågade jag även om det och fick till svar att det var en felaktig typ av tölt som såg ut som en kamel går, med båda ena sidans benpar på samma gång rör sig framåt i två takt.. Det är många islandshästar som felaktigt går så när de ska tölta berättade hon för mig.




Vi hade en fortsatt trevlig ridtur jag joggade min häst och hon töltade sin häst brevid varandra.


Vi småpratade om ditt en datt...




Några dagar senare märkte jag att hyresgästen undvek mig,


eftersom jag är som jag är frågade jag om nått var galet....


Hon brast ut i storgråt och snyftande att jag krängt henne när vi var ute och red häromdagen...




Nu fattade ju jag ingenting som vanligt och frågade dummt vad jag gjort henne så ledsen..




-När du frågade mig om tölt etc. så var det med underton att jag har en dålig häst som bara rids i grisepass hela dagarna svarade hyresgästen då..




Vi som hade så trevligt tillsammans försökte jag och kramade om henne och bad om förlåtelse att jag inte alls menat att kränka henne...


Sa jag nått åt det hållet frågade jag henne..


- Naej inte direkt men det var nog det du menade i allafall sa hon då...


Förklarade igen att jag bara är allmänt nyfiken på hästar...




Två dagar senare sa hon upp sig pgr av att jag inte tycker om islandshästar sa hon....