måndag 30 augusti 2010

Ska ingå i hyran...




Denna hyresgäst hade 2 st stora varmblodshästar inhyrda under ca 1 år.



Hon hade det mycket knapert med sin ekonomi förstod jag efter en tid..


Hon frågade ofta om hon fick skjuta lite på månads betalningarna.


Hon lånade tydligen in pengar av vänner och bekanta till stallhyra m.m


Visst, sa jag några dagar gick ju bra, för hyrespengarna kom alltid efter några dagar..




Hennes hästar gick ner i vikt under hösten och vintern..


Hon tillkallade veterinär i julhelgen..


Veterinären konstaterade att det var inga fel på hästarna, utan att ägaren nog bara behövde fodra på hästarna med mer stråfoder.


Månaderna gick och hästarna gick ner mer i vikt..
En dag kom hyresgästen till mig med en gamal fiskvåg i sin hand..

Fungerar inte denna våg ? sa hyresgästen..


jag vet inte om den fungerar sa jag och gick för att testa den i jämförelse med min hövåg,

på vägen mot lilla stallet tittar jag på hennes våg och ser att den är helt rostig, kärvar och inga siffror syns heller..

Så jag säger det till hyresgästen, din våg är nog inte tillförlitlig längre...

Hon vart skogstokig och fick ett vansinnes utbrott, hon skrek till mig att då var det ju mitt fel att hästarna gått ner i vikt och att jag skulle stå för alla dyra veterinärkostnaderna..
jag väntade tills hon började lugna ner sig och tystnade..

Vad är det frågan om sa jag då ?

Det är ju stallets / din hövåg som jag använt för att väga högivorna och kraftfodret till mina hästar..

Fungerar den inte så är du ansvarig för detta sa hon då..


Dagen efter hade hon försvunnit från stallet med sina tillhörigheter och hästar...

Vi ringde till henne och frågade vad som hänt och fick till svar..


Hövåg ska ingå i stallinventarierna och i stallhyran och håller inte du med tillförlitlig våg så kan vi inte stå kvar i ditt stall längre, hej då din fi..a...


Jahaja sa jag till svar, var i kontraktet står det ?


Det är väl självklart, att en bra hövåg ska ingå i hyran och

jag är en mycket kunnig hästmänniska och har sysslat med hästar i många år, sa hon.

Vad var det för en fiskvåg du använde då frågade jag henne ?

-Den låg i stallet fick jag till svar..

Var hittade du den sa jag då...

-Den låg överst på soptunnan sa hon då..

Den var alltså slängd sa jag då......

Hon hade inget att tilläga sa hon..


jag hade inget mer att säga så sa jag hej då till henne och har aldrig hört av henne mer..