måndag 9 augusti 2010

"Hästen måste vara pigg och på G".

Senare samma år....

Nu har det gått så långt att hyresvärden ( = jag ) har tillsammans med den hyresgästen jag berättade om tidigare fått äran att ta en lovande 3-årig travhäst från en stor känd tränare på Mantorp.
Om Ni klarar den får Ni ägande del i den sa tränaren..
( Ägande i den bemärkelse att vi skulle få den större delen av ev. insprungna pengar i framtiden)
Det kunde ju vara kul tänkte jag och vi pratade ihop oss om hästens framtid..
Jag skulle stå för skötsel och träning i veckorna och hyresgästen skulle stå för foder, stallhyra, andra övriga kostnader och skötsel på helgerna..
Frid och fröjd... trode jag som började om från början med hästens träning...
Det visade sig att hästen inte var inkörd enligt andra kontakter på Mantorp, utan de hade spänt för och lyckats ta sig ut på ovalbanan där hästen hade skenat....

Dagarna gick och vi kom överens både jag och hästen och hyresgästen och jag funkade ihop bra...

Men så kom dagen D..

jag skulle tömmköra som vanligt inne i ridhuset, DÅ kastade hästen sig rakt upp och bakåt mot mig, jag han undan och fortsatte när hästen ställt sig upp igen som inget hade hänt..
Efter en stund händer det igen jag hinner inte undan denna gång utan får hästen över mig och den var väl inte så tung ca 167 cm i mkh och typisk travhästmodell...
Det som inte var så bra även om hästen igentligen inte var så tung var att jag satt fast under hästen med båda mina ben och hästen vägrade ställa sig upp igen...
Vad göra ? man hinner tänka ganska mycket på en liten stund där i ensamheten under hästen..
Hade ju en körpisk i handen och med den piskade jag till hästen 2 snabba pisk på hästens
höger lår och då ställde sig hästen upp igen...
Skönt att jag kom lös och ställde mig upp igen och fortsatte en stund till för att visa hästen att det faktiskt är jag som bestämmer i detta förhållandet.
Allt frid och fröjd, hästen var lugn och jätteduktig, efter vurpan så vi slutade när det gick som bäst..
( Kunde ju vara så att hästen faktiskt hade ont någon stans eller bara var "dum" men chansade i detta fall på det sistnämda, eftersom vi några dagar innan hade fått hästen helt genomgången av equiterapeft med ua..)
( Ganska ont hade jag i ena benet ett par dagar.. )
Går upp till stallet och duchar av och pysslar om hästen, han fick stå inne för att vila en stund efter dagens träning...

jag går in för att äta min middag.
Ser att hyresgästen kommer till stallet och lika snabbt åker iväg igen, konstigt tänkte jag men la inte så stor vikt vid detta...

Går ner till stallet efter min middag och börjar med nästa travhäst som jag då hade på inkörning.
Rätt som det är kommer hyresgästen farande med bil och släp....
Han hoppar ur bilen och gormar och skriker att jag är en djurplågare...
jag fattar inte ett dugg vad han gromar om, han lugnar ner sig lite till slut och vi kan prata...
Det visade sig att hästen fått 2 streck efter pisken på ena låret....
jag var en djurplågare skreka han igen och jag fick ingen möjlighet att betätta vad som hänt eller nått.
Han lastade in hästen och åkte sin väg...

Efter några dagar kommer ett rekomenderat brev som jag får lösa ut på posten...
Det innehöll ett vetrinärintyg, en gårdsbesiktning samt en egenhändigt ihopritad räkning utan vare sig avsändare eller moms specifiserad, endast en summa på 2000:-inget kontonr dit inbetalningen skulle gå......
I intyget stog att hästen hade en tappsko och 2 st piskavtryck på vänster lår.....
hästen var även mycket mager och i dåligt allmänskick.
Inget datum, ingen underskrift av veterinär.

jag tog kontakt med min veterinär och rådfrågade, han konstaterade att intyget förmodligen inte var skrivet av någon veterinär och intygsmallen var från början av 80-talet och inte används nu...
Dessutom var det en kopia som var retucherad och det syntes väl när vi kollade mer noggrant.......
Min veterinär var så snäll och åkte förbi stallet där hästen stallades upp, redan dagen efter händelsen...
Han gjorde en flygande besiktning av hästen, den var i god kondition och hade ej tappsko och inga andra fel fanns att se på hästen.
Och enligt den nya stallhyresvärden hade inte deras hovslagare varit ute på några veckor.
( alla var tvugna att ha samma hovslagare i det stallet. )

Enligt den nya hyresvärden hade killen som hyrt hos mig, redan efter en vecka, spänt för hästen framför en träningsrockard, varpå hästen skenade ut ur stallet och gjorde sig så illa att den fick akutslaktas med utrustningen fortfarande påspänd.......

Pratade några år efter detta även med en annan delägarna till hästen,
( det var vi 2 och 2 eller 3 till delägare till) killen hade klumpat sig mycket med hästen under den veckan han hade honom.

Även killen skadade sig visst vid skenfärden...

Det var så tråkigt att det gick så här...


R.I.P
"Star"